Αριστουργήματα ζωγραφικής από το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας

Την Κυριακή, 11 Οκτωβρίου 2020 εγκαινιάζεται η έκθεση «Αριστουργήματα ζωγραφικής από το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας.»

Η εμβληματική συλλογή των Νέστορα και Αλίκης Τέλλογλου  που περιλαμβάνει το πανόραμα της νεοελληνικής ζωγραφικής με έργα των, Γύζη, Λύτρα, Πανταζή, Παρθένη, Ροϊλού, Καραβία, Μαλέα, Ιθακήσιου, Κόντογλου, Μπουζιάνη, Σπυρόπουλου, Διαμαντόπουλου, Γουναρόπουλου, Μαυροΐδη, Τσίγκου, Μυταρά, Μπότσογλου και άλλων, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Καλαμάτα, από τις 11 μέχρι τις 25 Οκτωβρίου.

Όπως αναφέρει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Εικαστικού Τομέα Δήμου Καλαμάτας Παναγιώτης Λαµπρινίδης: «Τη δύσκολη αυτή χρονιά όπου οι ακυρώσεις εκδηλώσεων διαδέχονται η μία την άλλη, η πραγματοποίηση αυτής της μεγάλης έκθεσης δίνει μια ανάσα στην πολιτισμική ζωή της πόλης και της χώρας μας. Εδώ στο Μέγαρο Χορού που αποτελεί σημείο αναφοράς στη νότια Ελλάδα, θα φιλοξενηθούν μερικά από τα αριστουργήματα της  ελληνικής ζωγραφικής τέχνης, έργα των μεγαλύτερων Ελλήνων ζωγράφων με παγκόσμια ακτινοβολία. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική έκθεση που αποδεικνύει ότι για εμάς ο πολιτισμός αποτελεί βασική προτεραιότητα, πνοή ελπίδας  και  αισιοδοξίας στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε. Τέλος, πρέπει να τονίσω πως στην έκθεση έχουν ληφθεί και θα τηρηθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια των επισκεπτών.»

Για δύο εβδομάδες, στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας θα φιλοξενηθούν πολύτιμοι πίνακες κορυφαίων και διακεκριμένων ζωγράφων, από τον 19ο έως τον 21ο αι. Ο πυρήνας της συλλογής του Τελλογλείου Ιδρύματος περιλαμβάνει έργα της Επτανησιακής Σχολής, της Σχολής του Μονάχου, σημαντικών ανανεωτών της νεοελληνικής ζωγραφικής των αρχών του 20ού αιώνα, μεγάλων εκπροσώπων της Γενιάς του ’30, καλλιτεχνών της αφαίρεσης και του σουρεαλισμού, έως εκείνων που ακολούθησαν νεωτεριστικά ρεύματα και τάσεις της σύγχρονης τέχνης. Ενδεικτικά αριστουργήματα της συλλογής είναι τα έργα της: Ο Αρχιερέας του Νικολάου Καντούνη, Το Προφίλ Κοριτσιού, όπου ίσως να απεικονίζεται η κόρη του, Ιφιγένεια, του Νικολάου Γύζη, Το Παιδάκι με την Κούκλα του Περικλή Πανταζή, Η Αλεξάνδρεια της Θάλειας Φλωρά-Καραβία, Η Αυτοπροσωπογραφία του Νικολάου Λύτρα, Προσωπογραφία Γυναίκας του Κωνσταντίνου Παρθένη, Ο Κώστας Σδράβος του Φώτη Κόντογλου, Το Πορτραίτο της Τατιάνας Γκρίτση Μιλλιέξ του Γιώργου Γουναρόπουλου, Οι Εργάτες του Διαμαντή Διαμαντόπουλου, Το Παλάτι της Κλυταιμνήστρας του Γιάννη Σπυρόπουλου, Ο Βυθός του Θανάση Τσίγκου, Το Διπλό Πορτραίτο του Χρόνη Μπότσογλου, Οι Μορφές του Εδουάρδου Σακαγιάν, Η Αννούλα η Σκυριανή του Πολύκλειτου Ρέγγου και Η Ήβη του Λουκά Βενετούλια, μεταξύ των άλλων.

H έκθεση περιλαμβάνει έργων δημιουργών που εκπροσωπούν όλες τις περιόδους της εξέλιξης της ελληνικής ζωγραφικής: Ξεκινώντας από την εποχή της Επτανησιακής Πολιτείας με την ομώνυμη Σχολή καλλιτεχνών όπως ο Καντούνης για να ακολουθήσει η ίδρυση του Νέου Ελληνικού Κράτους με ζωγράφους της εμβληματικής Σχολής του Μονάχου. Κατόπιν, έρχονται οι ρηξικέλευθοι Πανταζής, Μαλέας και Μπουζιάνης, οι εκπρόσωποι της Γενιάς του ‘30 που αναβάπτισε τη ζωγραφική του τόπου στην αρχαία και βυζαντινή παράδοση με τον Παρθένη, τον Κόντογλου, τον Διαμαντόπουλο και τον Τσαρούχη και οι εκφραστές της ιδιαίτερα σημαντικής γενιάς του ’60- αναπόσπαστα συνδεδεμένης με το ελληνικό πνεύμα και τα διεθνή καλλιτεχνικά δρώμενα της εποχής- με σημαντικούς εκπροσώπους τον Μυταρά, Μαυροΐδη, Μπότσογλου και άλλους άξιους δημιουργούς.

«Η συλλογή του Νέστορα και της Αλίκης Τέλλογλου», όπως επισημαίνει η διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος, Καθηγήτρια της Ιστορίας της Τέχνης στο Α.Π.Θ., Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, «αποτελεί πλούσια συγκομιδή μακροχρόνιας αναζήτησης, που έγινε με πάθος, ένστικτο και, κυρίως, αγάπη για τον άνθρωπο. Δεν είναι σίγουρα τυχαίο ότι η ανθρώπινη μορφή κυριαρχεί αριθμητικά στα έργα της συλλογής. Οι Τέλλογλου, επιθυμώντας να συμβάλλουν στην παιδεία του τόπου και στην καλλιέργεια του καθημερινού ανθρώπου, δώρισαν τη συλλογή τους, καθώς και ολόκληρη την περιουσία τους στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.[…] Τον Δεκέμβριο του 1999, το Τελλόγλειο Ίδρυμα άνοιξε τις πύλες του για το κοινό στο εντυπωσιακό του κτίριο, με θαυμάσια θέα στον Θερμαϊκό, στις παρυφές της Πανεπιστημιούπολης, όπου ανήκει χωροταξικά και ουσιαστικά. Ενταγμένο στο Πανεπιστήμιο, το Τελλόγλειο Ίδρυμα αντιμετωπίζει μια εξαιρετικά δημιουργική πρόκληση: να συνδέσει την έρευνα, την εκπαίδευση, την τέχνη, τον πολιτισμό, την επιστήμη με το παιδί, τον σπουδαστή, τον εργαζόμενο, την τρίτη ηλικία, τις ειδικές κοινωνικές ομάδες.[…]»

Ο Τάκης Μαυρωτάς, επιμελητής της έκθεσης, τονίζει στον πολυσέλιδο κατάλογο «Συλλογές Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ. Νεοελληνική Τέχνη: Ζωγραφική-Χαρακτική-Γλυπτική», εκδ. Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.: «Το Τελλόγλειο Ίδρυμα, μετά από τον επίμονο τριανταπεντάχρονο αγώνα της Αλίκης Τέλλογλου, εδραιώνεται στην Ελλάδα ως το μοναδικό Ίδρυμα, το οποίο ανήκει εξ ολοκλήρου σε Πανεπιστήμιο και διακρίνεται για το μέτρο, τον αισθησιασμό και το βάθος του, ξεκινώντας από την κλασική ζωγραφική για να φτάσει στην τέχνη της εποχής μας. […] Η Συλλογή του Τελλογλείου Ιδρύματος, από τη ματιά της Αλίκης Τέλλογλου έως της Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά, μπορεί να προσεγγιστεί λαμβάνοντας σοβαρά υπ’ όψιν μας τη συγκίνηση και την ευθύνη, που τους έχει προκαλέσει η τέχνη, αφού τα πολυάριθμα επιλεγμένα έργα διακρίνονται για την ευαισθησία και τη σαφήνεια τους, ξεκινώντας από την κλασική ζωγραφική για να φτάσουν στην τέχνη της εποχής μας, με τις ευρηματικές και αυθόρμητες διατυπώσεις. Και οι δυο τους, αδιαπραγμάτευτα παθιασμένες απέναντι σε καθετί ωραίο, ξεπερνούν το επίπεδο της γοητείας για να αγγίξουν την ελευθερία και την ουσία της τέχνης, αφού σε όλη τους τη ζωή υποστηρίζουν με σθένος την άποψη ότι η τέχνη πάντα ξυπνά τη φαντασία. Οι Τέλλογλου, με το γόνιμο και μόνιμο έργο τους, έχεις την αίσθηση ότι πάλεψαν με το θάνατο, απόκτημα της μοίρας και του χρόνου, κερδίζοντας την ελευθερία του εκλεπτυσμένου πνεύματος και την ελπίδα, ότι συνέβαλαν με όλες τους τις δυνάμεις στο να προβάλλουν, καθετί που αξίζει να αναμετρηθεί με την αιωνιότητα και τον λεπτεπίλεπτο καθρέφτη της πραγματικότητας, μιας καθαρής πραγματικότητας, την οποία όλοι μπορούν να αισθανθούν, αφού εκφράζει μια ουσιαστική πτυχή της ανθρωπότητας, αφήνοντάς μας τις συλλογές τους, που αντανακλούν το πνεύμα της μεγάλης τους προσφοράς στο έθνος.»

Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί ακολουθώντας τις οδηγίες των υγειονομικών αρχών με προτεραιότητα τη δημόσια υγεία και με αίσθημα ευθύνης απέναντι στο κοινό.

Διευθυντής Εικαστικού Τομέα Δήμου Καλαμάτας: Παναγιώτης Λαμπρινίδης

Επιμέλεια έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς

Διάρκεια έκθεσης: 11-25 Οκτωβρίου 2020

Ώρες και μέρες λειτουργίας: Καθημερινά 9π.μ. – 9 μ.μ., Μέγαρο Χορού Καλαμάτας

Είσοδος ελεύθερη

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ