Σε «εκπαιδευτικό Καιάδα» οι μαθητές με δυσκολίες ή αναπηρίες στη Μεσσηνία!
Από τη μία, παιδιά με αναπηρίες που μένουν αβοήθητα στο σπίτι ή στοιβάζονται… στα ψυχιατρεία, όπως αποκάλυψε η «Φ», επειδή το κοινωνικό κράτος είναι ανύπαρκτο και από την άλλη, παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, σε σχολεία… κατώτερα των περιστάσεων, ελέω του ίδιου «ανύπαρκτου» κράτους…
Η κυβέρνηση, έδωσε υποτίθεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην Ειδική Αγωγή, όμως δυστυχώς, αν και η μισή σχολική χρονιά πέρασε, τα προβλήματα και στη Μεσσηνία, παραμένουν πολλά, όπως παραδέχθηκαν μιλώντας στη «Φ», μέλη του πανελληνίου Συλλόγου Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής, που εργάζονται στο νομό.
Ρεπορτάζ: Γεωργία Αναγνωστοπούλου
Μέχρι πέρυσι, όσον αφορά στα Γυμνάσια και τα Λύκεια της Μεσσηνίας, λειτουργούσε μόνο ένα(!) Τμήμα Ένταξης, στο 3ο Γυμνάσιο, ενώ φέτος, τα επτά σε Καλαμάτα, Μεσσήνη, Μελιγαλά, Πύλο και Κυπαρισσία, άργησαν να λειτουργήσουν και εξακολουθούν να έχουν κενά και ελλείψεις, ενώ δεν υπάρχει αντίστοιχο τμήμα, σε κανένα Λύκειο! «Το απερχόμενο σχολικό έτος, πραγματοποιήθηκαν στο νομό Μεσσηνίας σημαντικά βήματα για την υποστήριξη μαθητών με Αναπηρίες ή και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες. Εγκαινιάστηκε η λειτουργία του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου, στελεχώθηκαν τα τμήματα ένταξης του 1ου Γυμνασίου Μεσσήνης και των Γυμνασίων Μελιγαλά και Πύλου και για μια ακόμη χρονιά λειτούργησε με επιτυχία το τμήμα ένταξης στο 3ο Γυμνάσιο Καλαμάτας, το μόνο σχολείο γενικής παιδείας στην πόλη που παραδοσιακά στηρίζει το θεσμό της συμπερίληψης. Αν και οι αριθμοί μαρτυρούν αξιοσημείωτη πρόοδο, από την πλευρά μας, ως επιστήμονες με πολυετή κατάρτιση και εμπειρία στο αντικείμενο της ειδικής εκπαίδευσης, αισθανόμαστε την ανάγκη να επισημάνουμε τις υπάρχουσες ελλείψεις και τις αδυναμίες του ισχύοντος συστήματος τοποθετήσεων εκπαιδευτικών», αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί, μέλη του Συλλόγου Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής προτείνοντας συγκεκριμένες αλλαγές για την αποτελεσματικότερη λειτουργία των σχολικών μονάδων και την καλύτερη εξυπηρέτηση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών και προβαίνοντας σε καταγγελίες!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΧΩΡΙΣ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΚΑΙ ΣΕΙΡΑ ΕΛΛΕΙΨΕΩΝ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑ
«Η έναρξη της λειτουργίας του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου (Ε.Ε.Γ.Λ.) το οποίο πλέον στεγάζεται στο 6ο Λύκειο Καλαμάτας, έφερε την ελπίδα ότι, επιτέλους, η Μεσσηνία θα αποκτούσε τη δομή που θα στέγαζε τους μαθητές, των οποίων οι εκπαιδευτικές ανάγκες δεν καλύπτονται σε σχολεία τυπικής εκπαίδευσης. Στην πράξη ωστόσο, αποδείχτηκε ότι χρειάζεται να γίνουν ακόμα συγκεκριμένες κινήσεις, ώστε οι μαθητές που βάσει γνωματεύσεων προορίζονται για το Ε.Ε.Γ.Λ. και οι γονείς τους, να νιώσουν ασφαλείς για αυτή τη μετάβαση. Πριν αντιμετωπιστεί το ζήτημα του χώρου, υπήρξαν οικογένειες που αφού επισκέφτηκαν τις εγκαταστάσεις, αρνήθηκαν να μεταγράψουν τα παιδιά τους, ενώ ένας μαθητής, που μεταγράφηκε, σύντομα επέστρεψε στο τμήμα ένταξης του σχολείου της πρώτης εγγραφής του. Παρόλο που αναγνωρίζουμε τις αντικειμενικές δυσκολίες που προκύπτουν, προκαλεί ερωτηματικά η κατά αποκλειστικότητα στελέχωση της εν λόγω δομής από εκπαιδευτικούς, μόνιμους και αναπληρωτές, χωρίς κατάρτιση και εμπειρία στην Ειδική Αγωγή», επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί, εκφράζοντας τον προβληματισμό τους για τη μη πρόσληψη ειδικών σε αυτές τις δομές, τονίζοντας επίσης με έμφαση, πως σε ολόκληρη την Καλαμάτα, δεν μπορεί μέχρι τη μέση της σχολικής χρονιάς, να υπάρχει μόνο ένα τμήμα Ένταξης, σε ένα σχολείο, για παιδιά με αναπηρίες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τόσο μεγάλες ελλείψεις.
ΚΑΝΕΝΑ ΤΜΗΜΑ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΑ ΛΥΚΕΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ
Οι αναπληρωτές καθηγητές με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, στέκονται και σε ένα ακόμη μείζον ζήτημα για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες της Μεσσηνίας, καθώς μετά το Γυμνάσιο, τα παιδιά αυτά, πετιούνται… στον «εκπαιδευτικό Καιάδα», αφού σε κανένα Λύκειο, δεν υπάρχει αντίστοιχη δομή! «Η έλλειψη αυτή, προκαλεί μεγάλη ανησυχία στους μαθητές μας και στις οικογένειές τους, αφού καμία από τις υπάρχουσες σχολικές μονάδες δεν ανταποκρίνεται στις ειδικές εκπαιδευτικές τους ανάγκες», σημειώνουν οι αναπληρωτές της Ειδικής Αγωγής, δίνοντας την πραγματική διάσταση του πολύ σοβαρού αυτού προβλήματος, καθώς στα τμήματα Ένταξης, μπορούν να ενταχθούν μαθητές με διαταραχές, οι οποίες μειώνουν την ικανότητα ενός ατόμου να επικοινωνήσει και να μάθει, όπως δυσκολίες αντίληψης, δυσλεξία, αναπτυξιακές διαταραχές, δυσκολία στην χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής και συλλογισμού ή μαθηματικών ικανοτήτων, που προφανώς, αφορά σε πάρα πολλά παιδιά. Μαθητές, που έχουν νοητική ανεπάρκεια ή ανωριμότητα, ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα όρασης ή ακοής, σοβαρά νευρολογικά ή ορθοπεδικά ελαττώματα ή προβλήματα υγείας, προβλήματα λόγου και ομιλίας, ειδικές δυσκολίες στη μάθηση, σύνθετες γνωστικές συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες και φυσικά, όσοι παρουσιάζουν αυτισμό και άλλες διαταραχές ανάπτυξης, αλλά και παιδιά που δεν έχουν γνωμάτευση από το ΚΕΔΔΥ, κατόπιν ενημέρωσης και της σύμφωνης γνώμης του σχολικού συμβούλου Ειδικής Αγωγής και με υπεύθυνη δήλωση του γονέα. Οι 15 ώρες την εβδομάδα, τις οποίες έχουν δικαίωμα να παρακολουθήσουν σε αυτά τα τμήματα οι μαθητές, μαζί με εκείνες των μαθημάτων στη γενική Τάξη, καταλαβαίνει και ο πλέον αδαής, πως είναι πολύ σημαντικές για την εξέλιξη αυτών των παιδιών, καθώς οι καθηγητές της Ειδικής Αγωγής, ενισχύουν σε πολλούς τομείς τους μαθητές δίνοντάς τους τη δυνατότητα, να έχουν αυτό που πρέπει και αξίζει, σε κάθε παιδί!
ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ
Προβλήματα δυστυχώς, υπάρχουν και στο πρόγραμμα εξειδικευμένης υποστήριξης μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, γνωστό ως παράλληλη στήριξη, το οποίο δεν καλύπτει επαρκώς τις ανάγκες όλων των μαθητών. «Δε δόθηκε στους εκπαιδευτικούς η δυνατότητα να αναλάβουν μαθήματα της δεύτερης ανάθεσής τους με αποτέλεσμα, να μείνουν κάποιοι μαθητές χωρίς στήριξη σε βασικά μαθήματα», ανέφεραν μιλώντας στη «Φ», τα μέλη του πανελληνίου Συλλόγου Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής, από τη Μεσσηνία, τονίζοντας πως οι υπάρχοντες εκπαιδευτικοί διατέθηκαν σε περισσότερα από δύο σχολεία με συνέπεια τόσο τη δική τους ψυχική και σωματική κόπωση, όσο και τη σύγχυση και αποσυντονισμό των ίδιων των μαθητών οι οποίοι κατά κανόνα έχουν ανάγκη από σταθερότητα και οργάνωση.
ΤΙ ΖΗΤΟΥΝ ΟΙ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Οι αναπληρωτές καθηγητές της Ειδικής Αγωγής, περιγράφοντας ανάγλυφα την κατάσταση, την οποία βιώνουν τόσο οι ίδιοι, όσο και οι μαθητές, ζητούν από το υπουργείο, να ληφθούν άμεσα μέτρα. Αρχικά, απαιτούν το αυτονόητο, που είναι η τοποθέτηση στις δομές Ειδικής Αγωγής, εκπαιδευτικών με τα τυπικά προσόντα που ορίζει ο νόμος. «Ζητάμε ίδρυση τμημάτων Ένταξης σε Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο, περισσότερες προσλήψεις στην παράλληλη στήριξη ώστε να καλυφθούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες όλων των μαθητών και τοποθέτηση των εκπαιδευτικών της παράλληλης στήριξης με τρόπο που να εξασφαλίζει την καθημερινή επαφή τους με τους μαθητές εντός σχολείου», τονίζουν οι αναπληρωτές, μέλη του Πανελληνίου Συλλόγου, οι οποίοι έχουν στείλει και σχετικό αίτημα σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, σημειώνοντας πως η παράλληλη στήριξη αποδυναμώνεται όταν παρέχεται σποραδικά λόγω της υποχρέωσης του εκπαιδευτικού να διατίθεται σε πολλά σχολεία. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, πως ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής, Μιχάλης Σκρίμπας στηρίζει τις προσπάθειες των συναδέλφων του και στη Μεσσηνία.