Τηλεκπαίδευση: Μόνο ένας στους τέσσερις Έλληνες μαθητές είχε πλήρη πρόσβαση
Τα στραβά και «μελανά» σημεία της τηλεκπαίδευσης στην Ελλάδα αναδεικνύει νέα έρευνα.
Μόλις το 24% των Ελλήνων μαθητών, δηλαδή ένας στους τέσσερις, είχε πλήρη πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση, όπως έδειξε νέα έρευνα της devolo Greece σε συνεργασία με το InfoKids.gr.
Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι το 22% των μαθητών δεν παρακολούθησε μαθήματα online από το σχολείο, είτε γιατί ήταν στην ευχέρεια του δασκάλου/καθηγητή η εξ αποστάσεως εκπαίδευση (οnline ή ασκήσεις μέσω email), είτε γιατί κάποια σχολεία δεν παρείχαν καθόλου τη δυνατότητα στους μαθητές να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους μέσα στην καραντίνα.
Η έρευνα διεξήχθη το διάστημα μεταξύ Οκτωβρίου και τέλος Νοεμβρίου του 2020, μεταξύ των επισκεπτών του InfoKids.gr, και ενώ ήταν σε πλήρη λειτουργία η τηλεκπαίδευση λόγω και του 2ου lockdown.
Η δομή της έρευνας, ούσα ανώνυμη, διασφάλιζε τα προσωπικά δεδομένα των συμμετεχόντων και σκοπό είχε να συγκεντρώσει χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα αλλά και τα προβλήματα της τηλεκπαίδευσης, καθώς και την γενικότερη αξιολόγησή της από τους γονείς.
Μόνο το 24% των μαθητών είχε πλήρη πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, μόλις το 24% των μαθητών μπόρεσε να λάβει μέρος σε ένα σταθερό πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης από το σχολείο του και να καλύψει πλήρως την ύλη, σύμφωνα με τις απαντήσεις των γονέων. Αυτό συνέβη επειδή πολύ μικρό ποσοστό σχολείων μπόρεσε να συνεχίσει κανονικά το πρόγραμμα των μαθημάτων μέσα από τις ηλεκτρονικές τάξεις.
Θετικό είναι το γεγονός ότι έστω και σε μικρότερη κλίμακα, όπου τα σχολεία παρέδιδαν κάποια από τα μαθήματα online, το 54% των μαθητών τα παρακολούθησε και δεν έμεινε πολύ πίσω στην ύλη. Σε αυτή την περίπτωση δόθηκε προτεραιότητα σε μαθήματα μεγαλύτερης βαρύτητας ενώ σε πολλές περιπτώσεις οι ξένες γλώσσες, τα καλλιτεχνικά, η πληροφορική και άλλα δεν συμμετείχαν στην on line εκπαίδευση.
Δυστυχώς, το 22% των μαθητών δεν παρακολούθησε μαθήματα online από το σχολείο, είτε γιατί ήταν στην ευχέρεια του δασκάλου/καθηγητή η εξ αποστάσεως εκπαίδευση (οnline ή ασκήσεις μέσω email), είτε γιατί κάποια σχολεία δεν παρείχαν καθόλου τη δυνατότητα στους μαθητές να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους μέσα στην καραντίνα.
Να σημειώσουμε ότι οι παραπάνω απαντήσεις προέκυψαν και κρίνοντας την εκπαιδευτική διαδικασία της 1ης καραντίνας, καθώς υπήρξαν συμμετοχές κατά το μήνα Οκτώβριο όπου δεν ίσχυε η τηλεκπαίδευση.
Πόσο αποδοτικά κρίνουν οι γονείς τα μαθήματα εξ αποστάσεως;
Ένας βασικός άξονας της έρευνας ήταν η αξιολόγηση της τηλεκπαίδευσης από τους γονείς και το κατά πόσο αυτή ήταν αποτελεσματική. Μόνο το 7% των γονέων έκριναν ότι τα online μαθήματα ήταν το ίδιο ή περισσότερο αποδοτικά σε σχέση με τη δια ζώσης εκπαίδευση. Το 54%, πιστεύει ότι ήταν μεν αποδοτικά αλλά δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να αντικαταστήσουν το μάθημα της τάξης.
Τέλος, το 39% έκρινε ότι τα μαθήματα από το σπίτι δεν μπόρεσαν να προσφέρουν τις απαραίτητες γνώσεις στα παιδιά. Με αυτά τα αποτελέσματα είναι εύκολο να δούμε ότι η τηλεκπαίδευση δεν μπόρεσε να αντικαταστήσει επαρκώς το σχολείο.
Αυτό το συμπέρασμα έρχεται να επιβεβαιώσει το 85% των γονέων, οι οποίοι δήλωσαν ότι προτιμούν για το παιδί τους την δια ζώσης εκπαίδευση καθώς «ακόμα δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε γνωστικά την online διδασκαλία» και «γιατί η αλληλεπίδραση καθηγητή-μαθητή είναι αναντικατάστατη». Το πιο σημαντικό που επισημαίνουν πολλοί γονείς είναι ότι «πέραν του μαθησιακού, τα παιδιά πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν και τις υπόλοιπες δεξιότητες τους κάτι που επιτυγχάνεται μόνο δια ζώσης». Το 15% από την άλλη πλευρά, προτιμάει την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση γιατί είναι πιο ασφαλής, τα παιδιά συγκεντρώνονται πιο εύκολα και δεν χάνεται χρόνος σε μετακινήσεις και καθυστερήσεις στην τάξη.
Τέλος, μέσα από την έρευνα προέκυψε ότι το 83% πιστεύει ότι η διδασκαλία εξ’ αποστάσεως είναι μια καλή εναλλακτική σε περίπτωση lockdown ενώ το 17% δεν το κρίνει αποτελεσματικό και θα επιθυμούσε να βρεθούν άλλες λύσεις.
Τα τεχνικά προβλήματα με τα διαδικτυακά μαθήματα
Και ενώ τα μαθήματα σε όλη τη χώρα συνεχίζονται είτε δια ζώσης πλέον για τα δημοτικά, είτε με την εξ αποστάσεως λειτουργία τους μέσω τηλεκπαίδευσης για τα γυμνάσια και τα λύκεια, το No1 πρόβλημα που παραμένει, ήταν και είναι η σύνδεση στο οικιακό δίκτυο, για το 56% των ερωτηθέντων.
Το Νο2 πρόβλημα, σε ποσοστό 20% ήταν η ανεπάρκεια κατάλληλου εξοπλισμού στο σπίτι για να υποστηρίξει τις online τάξεις για τους μαθητές. Επίσης, ένα ποσοστό που φτάνει στο 17% δηλώνει ότι υπήρχε ανεπάρκεια και από την πλευρά του σχολείου, ως προς το διαθέσιμο εξοπλισμό για την κάλυψη όλων των αναγκών ενός σχολείου. Το 7% δήλωσε πως είχε πρόβλημα με την ασφάλεια των παιδιών στο διαδίκτυο.
Όσον αφορά στον εξοπλισμό (hardware αλλά και σύνδεση) που είχαν στη διάθεσή τους οι γονείς, ώστε να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες των μαθημάτων, σε ερώτηση με πολλαπλές απαντήσεις, τα αποτελέσματα ήταν τα εξής: Το 45% απάντησε ότι η εμβέλεια του Internet δεν είναι καλή σε όλο το σπίτι και αναζητεί λύση για το θέματα αυτό.
Το 41% απάντησε ότι ο εξοπλισμός που διαθέτει (υπολογιστής / laptop) χρειάζεται αναβάθμιση. Εδώ να σημειώσουμε ότι το 76%, δήλωσε ότι δεν υπήρξε καμία υποστήριξη από το σχολείο όσον αφορά στον εξοπλισμό των μαθητών με τα απαραίτητα μηχανήματα και περιφερειακά, ενώ το 20% δήλωσε ότι το σχολείο παρείχε τον κατάλληλο εξοπλισμό σε οικογένειες που τον είχαν ανάγκη. Μόνο το 4% είχε πλήρη υποστήριξη από το σχολείο σε θέματα εξοπλισμού.
Ένα ποσοστό που ανέρχεται στο 26% δήλωσε ότι το απασχολεί και χρειάζεται περισσότερη ασφάλεια για το Internet ενώ ακόμα ένα 25% χρειάζεται αναβάθμιση στο Internet (γραμμή ή router).
Μόλις το 15% δήλωσε ότι είναι πλήρως εξοπλισμένο για την εκπαίδευση από το σπίτι τόσο όσον αφορά στο hardware, όσο και από σύνδεση στο Internet.