Όλες οι αλλαγές στην Παιδεία με βάση το νέο νομοσχέδιο | Μέσα Ιουνίου οι Πανελλαδικές
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε πως οι Πανελλαδικές εξετάσεις θα ξεκινήσουν στα μέσα Ιουνίου και θα ολοκληρωθούν έως τα μέσα Ιουλίου. Αυτό άλλωστε ήταν και ο αρχικό πλάνο, ώστε σε καμία περίπτωση να μην χαθεί η σχολική χρονιά. Παρόλα αυτά η ίδια τόνισε ότι δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις για την επανέναρξη των σχολείων.
Επιπλέον παρουσιάστηκε σήμερα μέσω τηλεδιάσκεψης από την υπουργό, Νίκη Κεραμέως, καθώς και από τους υφυπουργούς, Σοφία Ζαχαράκη και Βασίλη Διγαλάκη, στους συντάκτες εκπαιδευτικού ρεπορτάζ το νέο νομοσχέδιο για τον χώρο της Παιδείας με πολλές αλλαγές από τις πρώτες κιόλας βαθμίδες εκπαίδευσης.
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, όπως θα συμπληρωθούν με υπουργικές αποφάσεις και λοιπές δράσεις, κινούνται σε τρεις βασικούς άξονες:
(α) την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών στο σχολείο,
(β) στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο και
(γ) οργανωτικές και βελτιωτικές ρυθμίσεις στην ανώτατη εκπαίδευση.
Κάποιες από τις αλλαγές που προτείνονται στο νέο νομοσχέδιο είναι οι ακόλουθες:
-Εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-2021). Στόχος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να ενισχυθεί η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης, όπως και η βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση. Τα εργαστήρια οργανώνονται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία)
–Εισάγεται πιλοτικά στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.
-Ενισχύεται η διδασκαλία της Πληροφορικής, των Ξένων Γλωσσών, των Κλασικών Γραμμάτων και της Φυσικής Αγωγής, όπως και η εκπόνηση ερευνητικών/συνθετικών εργασιών ως συμπληρωματικός ή εναλλακτικός τρόπος αξιολόγησης.
–Εισάγεται η βάση του δέκα για την προαγωγή από την μία τάξη του Γυμνασίου και Λυκείου στην άλλη.
-Αυξάνονται τα μαθήματα που θα εξετάζονται για τις προαγωγικές εξετάσεις στο Γυμνάσιο από τέσσερα που είναι σήμερα σε επτά.
-Στο Λύκειο αυξάνονται κατά ένα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στη Β’ και Γ’ Λυκείου
-Eπιστρέφουν από το 2021-22 τα Λατινικά στις πανελλαδικές εξετάσεις (για τα παιδιά που θα εισέλθουν από τον Σεπτέμβριο στην Β Λυκείου).
-Επανέρχονται από την επόμενη σχολική χρονιά οι συντελεστές βαρύτητας σε μαθήματα που εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις αλλά και τα μαθήματα που θα συνδέουν τα επιστημονικά πεδία.
-Συστήνεται εκ νέου ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας στο Λύκειο, με στόχο να συμβάλλει στον καλύτερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και στην ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Η εισαγωγή της προβλέπεται να είναι σταδιακή (αφορά τους μαθητές που εισέρχονται από το επόμενο σχολικό έτος στην Α’ Λυκείου).
-Μειώνονται οι Ομάδες Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου από 4 σε 3 και επαναφέρονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση από την επόμενη σχολική χρονιά.
-Σε ό,τι αφορά τις μετεγγραφές φοιτητών, η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ότι ο υποψήφιος θα πρέπει να έχει τη βάση της σχολής που επιθυμεί μείον 2.750 μόρια. Δηλαδή, εάν η βάση της σχολής στην Αθήνα είναι 18.750 μόρια, θα πρέπει να έχει 16.000 μόρια.
-Προβλέπεται η δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε ΑΕΙ (χωρίς υποχρεωτική συνεργασία με το ΔΙΠΑΕ και χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση Υπουργού), θεσμοθετούνται τα κοινά (joint) και διπλά (dual) προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, θερινά προγράμματα στα ΑΕΙ, ενώ παράλληλα παρέχονται διευκολύνσεις για την προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών.
-Έχει δρομολογηθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής η διαμόρφωση νέων προγραμμάτων σπουδών και η σύνταξη νέων βιβλίων για όλες τις βαθμίδες του σχολείου.
-Έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, στις πολλαπλές πηγές και στη συγκριτική ανάλυση, καθώς και σε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας.
-Σύντομα θα λειτουργούν 24 Πρότυπα σχολεία στη χώρα με την μετατροπή δημόσιων σχολείων που θα επιλεγούν.
-Αυξάνονται τα πειραματικά σχολεία.
-Εισάγονται κίνητρα και ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση της πλήρωσης κενών, ιδίως μέσω της διπλής μοριοδότησης της εκπαιδευτικής υπηρεσίας που παρέχεται σε δυσπρόσιτες περιοχές και της προτεραιότητας στην κάλυψη λειτουργικών κενών στη διδασκαλία πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων. Προβλέπεται επίσης 2ετής διάρκεια ισχύος πινάκων των εκπαιδευτικών.
-Θεσμοθετείται ο «Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης», που λειτουργεί συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τις υφιστάμενες υποστηρικτικές δομές, και ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας των σχολικών μονάδων για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.
-Προβλέπεται διευρυμένο πρόγραμμα για τη συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, με έμφαση σε καινοτόμους μεθόδους επιμόρφωσης.
Το νομοσχέδιο, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να τεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή μέσα στον Μάιο.