“Άνοιξη των Πλήκτρων” | Συναυλία του Riccardo Vaglini στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας

Η “Άνοιξη των Πλήκτρων” επιστρέφει προσπαθώντας να φέρει -επιτέλους- μαζί της και την Άνοιξη!  Η τρίτη στη σειρά συναυλία του κύκλου θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 8 Μαΐου στην Αίθουσα Συναυλιών του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας, στις 21:00.

Ο Ιταλός πιανίστας και συνθέτης Riccardo Vaglini, ο οποίος γεννήθηκε στην Πίζα το 1965 από Ελληνίδα μητέρα και Ιταλό πατέρα, είναι δημιουργός εγκαταστάσεων, performances, βίντεο, ηλεκτρονικής και γραπτής μουσικής. Ζει μεταξύ Αθήνας και Βενετίας, όπου διδάσκει σύνθεση στο κρατικό ωδείο Benedetto Marcello.

Στην συναυλία που θα δώσει στην πόλη μας,  θα παρουσιάσει ένα πολύ πρωτότυπο πρόγραμμα με τον ευφάνταστο τίτλο “Ένα ιταλικό τετράδιο ελληνικών τραγουδιών” (“Un quaderno italiano di canzoni greche”).

Όπως ο ίδιος αναφέρει:

Το “Un quaderno italiano di canzoni greche” είναι ένα αφιέρωμα στην Ελλάδα και στην ελληνική μου καταγωγή από την πλευρά της μητέρας μου. Πρόκειται για μια συναυλία για σόλο πιάνο, με ένα πρωτότυπο πρόγραμμα το οποίο διαμορφώθηκε ειδικά για την περίπτωση. Γι’ αυτόν τον σκοπό έστειλα περίπου τριάντα μελωδίες ελληνικών λαϊκών τραγουδιών σε άλλους τόσους Ιταλούς συνθέτες και συνθέτριες, ζητώντας τους να συνθέσουν στο πιάνο κάτι ελεύθερο και προσωπικό. Το τετράδιο το οποίο προέκυψε αποτελείται από σύντομες και ετερογενείς συνεισφορές, αφού οι εμπλεκόμενοι δημιουργοί ανήκουν σε διαφορετικές γενιές, έχουν διαφορετική καταγωγή, γλώσσα και ποιητική, αλλά όλοι ενώνονται στον ίδιο βαθμό από την δύσκολη αποστολή να δημιουργήσουν ξανά μια σχέση με τη λαϊκή μουσική η οποία μεταδίδεται μέσα από την προφορική παράδοση.
Αυτή είναι μια σχέση που συναντάμε ακόμα ανέπαφη στην Ελλάδα, ενώ στην Ιταλία έχει διακοπεί από καιρό, όπως άλλωστε και σε άλλες χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Σχετικά με αυτό, είναι ενδεικτική η ερώτηση που μου απηύθυναν οι περισσότεροι από τους αποδέκτες, αμέσως μετά την αποδοχή της ανάθεσης του έργου: θα πρέπει να διατηρηθεί η αναγνωρισιμότητα της μελωδίας, και πόση ελευθερία παρέμβασης επιτρέπεται; Πρόκειται κατά τη γνώμη μου για μια ερώτηση που φανερώνει μια σημαντική και ενδιαφέρουσα ανησυχία και ίσως μια αβεβαιότητα προσέγγισης της παράδοσης, η οποία μπορεί κανείς να πλησιάσει με ποικίλους τρόπους: στο τραγούδι μπορεί να γίνει μια επεξεργασία με μια λειτουργική κλίμακα όπου στη μια άκρη τηρείται το σημαίνον – το τραγούδι ως αδρανές ακουστικό υλικό – και στην άλλη άκρη τηρείται το σημαινόμενο, το τραγούδι ως άρρηκτη ενότητα πολιτιστικών αξιών οι οποίες είναι ακόμα κοινά αποδεκτές, εν μέρει ή εξ ολοκλήρου.

Με άλλα λόγια, μπορούμε να πούμε ότι η σύγχρονη μουσική, όχι μόνο η ιταλική φυσικά, θα μπορούσε (και κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε) σήμερα να ανακτήσει αξίες οι οποίες πολύ νωρίς θεωρήθηκαν ως ξεπερασμένες λόγω της δεδομένης πια μέθης ενός International Style που αρχικά είχε σκοπό να εξαλείψει τις διαφορές και τις ιδιαιτερότητες, αφήνοντας χώρο σε μια ολοκληρωτική κοινή γλώσσα .

Το κοινό, και κυρίως το ελληνικό κοινό, το οποίο έχει ακόμα σε μεγάλο βαθμό άμεση επαφή με το πρωτότυπο ρεπερτόριο του θέματός μας, σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να μην αναγνωρίσει το τραγούδι εκτός από μικρά αποσπάσματα, σε άλλες περιπτώσεις να το αναγνωρίσει λιγότερο ή περισσότερο διαστρεβλωμένο, ενώ σε άλλες θα το αναγνωρίσει πλήρως ως αναδομημένο αλλά με μικροαλλαγές που χαρακτηρίζονται από μια προσεκτική και φιλόξενη ευαισθησία.

Η συναυλία δεν έχει σκοπό να επιχειρήσει επιδρομές στην εθνομουσικολογία, ούτε στην αποκαλούμενη Ethno – και World Music, αλλά μόνο να δημιουργήσει προβληματισμούς και σκέψεις για τις πολιτισμικές ρίζες μιας κληρονομιάς που είναι ακόμα ζωντανή και αναντικατάστατη για όλη την Ευρώπη, καθώς επίσης και να οδηγήσει αλληγορικά σε μια εκδήλωση αλληλεγγύης – αποδεκτή με ενθουσιασμό από τους Ιταλούς συναδέλφους μου – για ένα έθνος το οποίο χρειάστηκε να αντιμετωπίσει για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, ενίοτε περισσότερο από άλλα έθνη, τα δεινά της παγκόσμιας οικονομικής και χρηματοδοτικής δύναμης.»

Την Τετάρτη λοιπόν 8 Μαΐου στις 21:00, στην Αίθουσα Συναυλιών του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας, όποιος επιθυμεί μπορεί παρέα με τον γνωστό μουσικό να ξεφυλλίσει αυτό το ιδιαίτερο «ελληνοιταλικό» τετράδιο

Αντί εισιτηρίου καλείστε να συνεισφέρετε ότι ποσό επιθυμείτε για την επισκευή του τσέμπαλου που έχει δωρηθεί στο Δ.Ω.Κ.

Ο Κύκλος «Άνοιξη των πλήκτρων» είναι ένας κύκλος πιανιστικών – κυρίως- ρεσιτάλ που διοργανώνει η κοινωφελής επιχείρηση ΦΑΡΙΣ του Δήμου Καλαμάτας και το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας με την σημαντική χορηγία του Ιδρύματος Γεωργίου & Βικτωρίας Καρέλια και την στήριξη του συλλόγου “Τέρψις”.  Σαν θεσμός έχει καθιερωθεί καθώς φέτος είναι η 5η χρονιά που επαναλαμβάνεται και που σταθερά χρηματοδοτείται σε μεγάλο μέρος του από το “Ίδρυμα Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια”.

Στόχος του κύκλου είναι να παρουσιαστεί το ρεπερτόριο του πιάνου αλλά και άλλων πληκτροφόρων οργάνων σε όλο το χρονικό πλαίσιο του ρεπερτορίου, ενώ γίνεται προσπάθεια να υπάρχουν πάντα έργα του 20ου και 21ου αιώνα και ιδιαίτερα έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών.

Την καλλιτεχνική επιμέλεια του κύκλου έχει αναλάβει ο πιανίστας και καθηγητής του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας, Λουκάς Γεώργας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ