Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας για τις σχέσεις κράτους – Εκκλησίας: Ηχηρή παρέμβαση με αναφορές σε προεκλογικές σκοπιμότητες και «κόκκινες γραμμές» της ιεραρχίας!

ΣΕ ΤΕΝΤΩΜΕΝΟ ΣΚΟΙΝΙ ΟΙ ΙΣΟΡΡΟΠΙΕΣ ΜΕ ΕΝΤΟΝΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΛΗΡΟ

ΗΠΙΟΣ στο λόγο, προσεκτικός στις εκφράσεις και συνάμα καυστικός και ξεκάθαρος, ήταν χθες ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος, ο οποίος μίλησε για την προωθούμενη συμφωνία Κράτους – Εκκλησίας και τις ιστορικές εκκρεμότητες οι οποίες αναδεικνύονται από τα 30 διφορούμενα σημεία, στις 15 προτάσεις αυτού του… αιφνιδιαστικού μνημονίου!

Ρεπορτάζ: Γεωργία Αναγνωστοπούλου

«Κατά τη γνώμη μου, αυτό δεν είναι συμφωνία. Είναι ένα μνημόνιο θέσεων και προτάσεων, οι οποίες πρέπει να υποστούν διαμόρφωση μέσα από το διάλογο, ώστε να απαλειφθούν οι ασάφειες και να διαλευκανθούν πάρα πολλά σημεία που είναι δυσερμήνευτα, όπως οι προτάσεις που γίνονται σε σχέση και με τη μισθοδοσία του κλήρου και με τον τρόπο αξιοποίησης της εκκλησιαστικής περιουσίας», ανέφερε ο κ. Χρυσόστομος, τονίζοντας πως αυτό το κείμενο, δεν μπορεί να γίνει εύκολα αποδεκτό, αφού έχει πολλές ασάφειες, γενικότητες και όρους που μπορούν να ερμηνευτούν με αμφισημία. Ο μητροπολίτης Μεσσηνίας, πάντα προσεκτικός και συγκεκριμένος στις καίριες αναφορές του, χαρακτήρισε δικαιολογημένη την αντίδραση του εφημεριακού Κλήρου και της Ιεραρχίας της Εκκλησίας, αφού θίγονται κεκτημένα δικαιώματα, μόνο στην περίπτωση βέβαια, που αυτές, περιοριστούν στον ενδεδειγμένο τρόπο έκφρασής τους.

ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

«Όπως όλοι οι εργαζόμενοι, έχουν τα δικαιώματά τους και πρέπει να αντιδράσουν, να πουν την άποψή τους. Εμείς, σε κάθε Μητρόπολη ως επίσκοποι πρέπει να βοηθήσουμε και να συμπαρασταθούμε στους κληρικούς, στον αγώνα, τις αγωνίες και τις επιφυλάξεις τους, τις οποίες οφείλουμε να μεταφέρουμε στην Ιεραρχία», δήλωσε ο μητροπολίτης Μεσσηνίας, που επεσήμανε πως όταν συνεδριάζει το Σώμα της Ιεραρχίας, ο καθένας λέει την άποψή του και η γνώμη των πλειόνων κρατείται και ακολουθείται από τον Αρχιεπίσκοπο, βάζοντας τέλος σε όσα ακούγονται για «ρήγμα» στους… κόλπους της Εκκλησίας. «Όλα τα άλλα που φημολογούνται και ακούω δεξιά και αριστερά νομίζω πως είναι γεννήματα φαντασίας κάποιων, οι οποίοι πιστεύουν ότι θα κατεβάσουν τους τόνους με το να επιτείνουν ότι υπάρχει πρόβλημα κρίσεως και ρήξεως μέσα στην Εκκλησία. Ποτέ δεν υπάρχει πρόβλημα κρίσης και ρήξης μέσα στην Εκκλησία, όταν η Εκκλησία γνωρίζει και να διαλέγεται και πώς να διαλέγεται», είπε ο κ.κ. Χρυσόστομος και απάντησε στο τι προτίθεται να πράξει ο ίδιος στη σύνοδο. «Εγώ στην Ιεραρχία θα πω ποιες είναι οι επιφυλάξεις μου με βάση το κείμενο και οι ασάφειες και θα περιμένω να ακούσω τον Μακαριώτατο, αλλά και όσους διαθρυλούνται στα Μέσα, ότι είναι οι συντάκτες αυτού του κειμένου. Πρέπει να έχουμε απαντήσεις, και μαζί με τις θέσεις μας και εκείνες των κληρικών, να τις αποτυπώσουμε σε ένα χαρτί και να πάμε να τις συζητήσουμε», δήλωσε ο σεμασμιώτατος, που ήταν ξεκάθαρος και στο θέμα των πορειών! «Δεν είμαι της άποψης να βγουν στους δρόμους να κάνουν πορείες, όπως ακούω και λέγεται. Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα και θα λειτουργήσουν πολύ αρνητικά εις βάρος των αιτημάτων των κληρικών. Υπάρχουν τρόποι να αντιδράσουν και πρέπει να αντιδράσουν, όχι με την έννοια της πρόκλησης ενός κλίματος έντασης, αλλά αναλύοντας τις θέσεις τους», ανέφερε ο μητροπολίτης, ο οποίος απαντώντας στη «Φ», επεσήμανε πως πρέπει να μπουν αρκετές, λεπτές… κόκκινες γραμμές!

ΟΙ ΚΟΚΚΙΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ

«Πιστεύω ότι θα πρέπει να επισημανθούν τα σημεία που θέλουν διευκρίνιση. Θα πρέπει να θέσουμε κάποιες κόκκινες γραμμές, τις οποίες δεν μπορούμε να υπερβούμε στο διάλογό μας, αφού με βάση αυτό το κείμενο, θα μπούμε σε διάλογο με την ελληνική πολιτεία, ο οποίος δεν ξέρουμε πότε και πως θα τελειώσει. Και βεβαίως, δεν μπορούμε να εξαιρέσουμε τον εφημεριακό κλήρο, αφού είναι ο άμεσα θιγόμενος από αυτές τις μεταρρυθμίσεις και θα πρέπει να έχει το δικό του λόγο», ανέφερε ο κ. Χρυσόστομος, που στάθηκε και στα της θρησκευτικής περιουσίας. «Άλλο ήταν το περιεχόμενο του νόμου 4182/2013 του κ. Σαμαρά για τον τρόπο αξιοποίησης της περιουσίας και άλλο πράγμα τι θα διαχειριστεί το Ταμείο Αξιοποίησης της Εκκλησιαστικής Περιουσίας. Και ενώ σε δύο παραγράφους διακρίνονται, μετά έρχεται και λέει πως θα συμπτυχτούν. Ο νόμος Σαμαρά, έλεγε ότι η διεκδικούμενη και η αμφισβητούμενη περιουσία, όταν αξιοποιηθεί θα πάει 50 – 50 στο Ελληνικό Δημόσιο και την Εκκλησία, τώρα εδώ, μιλά για όλη την περιουσία…», επεσήμανε ο μητροπολίτης, που σχολίασε και την χρονική στιγμή κατά την οποία αναδείχθηκε αιφνιδιαστικά το θέμα, η οποία προφανώς και κάθε άλλο παρά… αθώα είναι!

Η ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΗ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΕΣ  10.000 ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ!

«Δεν ξέρω καν, ποιοι συνέταξαν το κείμενο αυτό και ούτε μπορώ να ξέρω τι έχουν στο μυαλό τους. Δεν ξέρω πως χρησιμοποιεί και βλέπει τα αποτελέσματα αυτής της συμφωνίας η κυβέρνηση. Βλέπω όμως, ότι μετά από τις δηλώσεις του κ. Τζανακόπουλου, υπονομεύεται αυτή η συμφωνία και υπονομεύεται από ένα κυβερνητικό στέλεχος, διότι ξέρετε ποια εντύπωση δίνεται στους κληρικούς και σε μας; Ότι γίνεται μια προσπάθεια υφαρπαγής –δε λέω ότι θα γίνει- 10.000 θέσεων και οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν από την κυβέρνηση, για να κάνουν κάποιους διορισμούς. Αυτό είπε ο κ. Τζανακόπουλος. Φαντάζεστε να ακούει ο παππάς που είναι σήμερα στο χωριό, ότι θα χάσει τη θέση του στο Ελληνικό Δημόσιο, για να διοριστούν κάποιοι άλλοι; Φαντάζεστε πως θα αισθάνεται ο παππάς… ότι σε αυτήν τη διαδικασία, οι μητροπολίτες δια της σιωπής ή της ανοχής τους, ίσως και να το αποδέχονται; Τι θα πει ο παππάς; Παίζουν οι δεσποτάδες με την κυβέρνηση μπιλιάρδο στην πλάτη μου;», σχολίασε με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο ο μητροπολίτης, που μίλησε και για τον Αρχιεπίσκοπο.

Η ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ

«Στην ιεραρχία τον Οκτώβριο, ο Μακαριώτατος τοποθετήθηκε με γενικές θέσεις, για μια προσπάθεια να βρεθεί ένα «modus vivendi» μεταξύ της μισθοδοσίας του κλήρου και της αξιοποίησης της εκκλησιαστικής περιουσίας. Ούτε σε λεπτομέρειες μπήκε, ούτε έδειξε, ούτε αναφέρθηκε σε κείμενα. Μετά την Ιεραρχία όταν κάλεσε κάποιους εκ των αρχιερέων, τους ενημέρωσε προφορικά. Αυτό, δε σημαίνει ότι ενημερώθηκε στο σύνολό της η Ιεραρχία. Γνωρίζαμε ότι στις 6 του μηνός θα πήγαινε στον κ. πρωθυπουργό για να του εκθέσει τις θέσεις της Εκκλησίας για την συνταγματική αναθεώρηση ως προς το άρθρο 3 και την πρόταση της θρησκευτικής ουδετερότητος και ξαφνικά είδαμε στις τηλεοράσεις, να βγαίνει μια συμφωνία και μέσα από θριάμβους, να λένε ότι αυτή η συμφωνία είναι πρωτοποριακή. Δε νομίζετε ότι αυτό πρέπει να προβληματίσει την Ιεραρχία, τουλάχιστον στο επίπεδο της ενημέρωσης και της επικοινωνίας και δευτερευόντως στις θέσεις του κειμένου; Γνωρίζω ότι ο Μακαριώτατος με ένα κυβερνητικό κλιμάκιο βρίσκονται σε επικοινωνία πολύ καιρό για την αξιοποίηση της κυβερνητικής εξουσίας, αλλά αυτό δεν μπορεί να συσχετιστεί ούτε με την προτεινόμενη συνταγματική αναθεώρηση ούτε με τις γενικότερες γεωπολιτικές ανακατατάξεις που υπάρχουν παγκοσμίως. Είναι ένα εσωτερικό ζήτημα, όπου τον κύριο λόγο έχει ο Μακαριώτατος με τον πρωθυπουργό και κανείς δεν κρίνει αρνητικά, ότι συνομιλεί ο πρωθυπουργός με τον Αρχιεπίσκοπο. Το πρόβλημα, είναι πως δεν μπορούμε να θριαμβολογούμε για ένα κείμενο, το οποίο μάλιστα ονομάζουμε συμφωνία, που έχει πάρα πολλά προβλήματα», ανέφερε ο κ. Χρυσόστομος και στάθηκε σε κάποια από τα… προβληματικά σημεία και τις ασάφειες!

ΟΙ 30 ΑΣΑΦΕΙΕΣ ΣΤΑ 15 ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ…

«Από τις 15 θέσεις που έχει το κείμενο, έχω σημειώσει τουλάχιστον 30 απορίες, τις οποίες θα εκθέσω στην Ιεραρχία και θα τις θέσω, διότι πρέπει να διευκρινιστούν! Δεν μπορεί για παράδειγμα, κάτι που αποτελούσε συνταγματική υποχρέωση του κράτους από το 1953 μέχρι σήμερα, ξαφνικά, με μια συμφωνία να μετατρέπεται σε επίδομα! Μέχρι σήμερα ακόμη, το Ελληνικό Δημόσιο, δεσμεύεται να καλύπτει τη μισθοδοσία του κλήρου και τη λειτουργία της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης και ξαφνικά, αυτό λαμβάνει μορφή επιδότησης. Αυτό δεν πρέπει να διευκρινιστεί και να μας πει κάποιος τι εννοεί, μορφή επιδότησης; Οι ιερείς θα διαγραφούν από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών; Μα μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών, κατοχυρώνεται η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, η συνταξιοδότηση και οι ήδη συνταξιοδοτούμενοι κληρικοί; Δεν αναφέρεται τίποτε από όλα αυτά», είπε ο σεβασιμώτατος, τονίζοντας πως πάρα πολλοί από τους 82, μητροπολίτες που έχει μιλήσει, έχουν την ίδια απορία και εκφράζουν τις ίδιες επιφυλάξεις, ενώ καταληκτικά, στάθηκε και στο «καυτό» θέμα, της θρησκευτικ΄ςη ουδετερότητας.

Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΟΥΔΕΤΕΡΟΤΗΤΑ

«Η θρησκευτική ουδετερότητα όπως καταλαβαίνετε, προτάθηκε από την κυβερνητική ομάδα στο πλαίσιο της αντισυνταγματικής αναθεώρησης. Προτάθηκε ότι το κράτος, είναι συνταγματικά ουδέτερο. Ένας όρος που πρώτη  φορά προτείνεται και μάλιστα να ενταχθεί στο Σύνταγμα. Είναι ένας όρος πολυσήμαντος και πολυδιάστατος, σημαίνει πάρα πολλά πράγματα και μάλιστα, η πρόταση συνοδευόταν από μια έκφραση: Με ό,τι αυτό συνεπάγεται κανονιστικά και πρακτικά! Η κυβέρνηση θα πρέπει να μας πει τι είναι αυτό το… ό,τι! Μια απόλυτη μορφή αποθρησκειοποίησης του κράτους σε σχέση του με όλους τους άλλους; Δείτε «Λαϊσιτέ» γαλλικού τύπου και μπορεί να είναι απλά μια συσχέτιση και έκφραση σεβασμού, απέναντι στη θρησκευτική ελευθερία και στον τρόπο την οποία είμαστε αποφασισμένοι να τη σεβόμαστε και να την εκφράζουμε; Ξέρετε πόσο απέχει το ένα άκρο από το άλλο; Πάρα πολλές παραμέτρους! Το τι σημαίνει κράτος, θρησκευτικά ουδέτερο, πρέπει να διευκρινιστεί σε μια ερμηνευτική δήλωση, κάτω από το συγκεκριμένο άρθρο που θα συμπεριληφθεί στο νέο Σύνταγμα, όπως και το τι σημαίνει η έννοια επικρατούσα θρησκεία που υπάρχει στο Σύνταγμα και ελπίζω ότι θα υπάρχει…», δήλωσε κλείνοντας την ηχηρή του παρέμβαση, ο μητροπολίτης Μεσσηνίας.

πηγή

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ