Προβολή της παράστασης της Εθνικής Λυρικής Σκηνής “Τα Μαγικά Μαξιλάρια” από τη Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας

Η Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας υποδέχεται το νέο χρόνο γεμάτη όνειρα και νέους στόχους προβάλλοντας με ελεύθερη είσοδο “Τα Μαγικά Μαξιλάρια”, μια μοναδική μαγνητοσκοπημένη παράσταση όπερας για όλη την οικογένεια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που βασίζεται στο ομώνυμο παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά.
Η προβολή της μαγνητοσκοπημένης sold out παράστασης πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Δήμου Καλαμάτας και της Δημοτικής Επιχείρησης ΦΑΡΙΣ και με την ευγενική παραχώρηση της παράστασης από την Εθνική Λυρική Σκηνή, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής αποστολής της. Η παραγωγή υλοποιήθηκε με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Με μια ματιά – Σύνοψη
Το διάσημο, πολυμεταφρασμένο και πολυβραβευμένο έργο του Ευγένιου Τριβιζά, “Τα Μαγικά Μαξιλάρια”, μετά από μια επιτυχημένη σταδιοδρομία ως μυθιστόρημα και θεατρικό, διασκευάστηκε από τον ίδιο τον συγγραφέα για πρώτη φορά σε όπερα για όλη την οικογένεια, σε μουσική Γιώργου Δούση, για να δώσει πνοή στα όνειρα μικρών και μεγάλων.
Το συγκινητικό, αισιόδοξο, γεμάτο νοήματα παραμύθι μιλά για την αντίσταση των μαθητών ενός υποβαθμισμένου σχολείου και του εμπνευσμένου δασκάλου τους απέναντι στον άπληστο άρχοντα Αρπατίλαο και την αποφασιστικότητά τους να ξαναβρούν τα χαμένα τους όνειρα.
Ο συγγραφέας γράφει για το έργο: «Εύχομαι όσοι παρακολουθήσουν τα Μαγικά μαξιλάρια να μην ξεχάσουν εύκολα τα λόγια του δάσκαλου στην παγωμένη αίθουσα του υποβαθμισμένου σχολείου: “Ό,τι κι αν σας πάρουν / πάντα κάτι μένει / που κανείς δεν το αγγίζει / κανείς δεν σας το παίρνει! / Ελπίδα, όαση, παρηγοριά σας, / θησαυρός στη συμφορά σας / μένουνε τα όνειρά σας!”».
Λίγα λόγια για την ταινία και τη σημασία της
Σε μια χώρα μακρινή́ και μυθική́, ένας άπληστος άρχοντας, ο Αρπατίλαος ο Πρώτος, αποφασισμένος να αυξήσει την παραγωγή́ σμαραγδιών στη χώρα του, καταργεί τα πάρτι γενεθλίων, τις Απόκριες, τις διακοπές του καλοκαιριού́, όλες τις γιορτές, ακόμα και τις Κυριακές, που μετονομάζονται, κατόπιν εντολής του, σε «Προδευτέρες» και δεν διαφέρουν στο παραμικρό́ από́ τις Δευτέρες.
Καταργεί, επίσης, τα λούνα παρκ και τις παιδικές χαρές και στη θέση τους χτίζει φυλακές για να κρατούνται όσοι τολμούν να σβήσουν κεράκια γενεθλίων ή να ντύνονται πιερότοι τις Απόκριες ή να μην πηγαίνουν σχολείο τις Προδευτέρες. Οι κάτοικοι, υποχρεωμένοι να δουλεύουν ολοένα και πιο εξαντλητικά́ στα ορυχεία σμαραγδιών και τα πλεκτήρια συρματοπλεγμάτων, διαμαρτύρονται.
Ο Αρπατίλαος αδυνατεί αρχικά́ να κατανοήσει τους λόγους της λαϊκής δυσαρέσκειας, ωσότου ένας διορατικός αυλικός τού εξηγεί ότι σαφώς οφείλεται στα όνειρά τους: Ονειρεύονται ότι πετάνε, ενώ σέρνονται στην πραγματικότητα. Γι’ αυτό́ αισθάνονται δυσαρεστημένοι. Άλλωστε τα όνειρα απειλούν το καθεστώς.
Κάτι ονειράκια τόσα δα, ανεπαίσθητα, φευγαλέα, μικροσκοπικά́ φουντώνουνε καμιά φορά́, φουντώνουνε σαν τη φωτιά́, κάνουν τον κόσμο άνω κάτω. «Μόνο αν τους στερήσετε τα όνειρά τους», τον συμβουλεύει, «θα ησυχάσετε, Εκλαμπρότατε». Έτσι ο Αρπατίλαος με τη βοήθεια του καταχθόνιου αρχιμάγου Σαυρίλιου Βρισελιέ και του επικεφαλής της βασιλικής φρουράς Βουλίμιου Βλήμα τούς ξεγελάει και τους αναγκάζει να κοιμούνται τα βράδια σε μαξιλάρια που προκαλούν αποτρόπαιους εφιάλτες.
Το καταχθόνιο σχέδιο φαίνεται να έχει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Οι διαμαρτυρίες σταματάνε. Η παραγωγή́ σμαραγδιών και η συγκομιδή́ συρματοπλεγμάτων αυξάνεται κατακόρυφα. Ο Αρπατίλαος και οι αυλικοί πανηγυρίζουν.
Δεν ξέρουν, όμως, ότι κάπου μακριά́ από́ το παλάτι, σ’ ένα ταπεινό́ σχολείο, ξεκινάει η αντίσταση. Μερικοί μαθητές και ένας εμπνευσμένος δάσκαλος είναι αποφασισμένοι, αψηφώντας θανάσιμους κίνδυνους, να ξαναβρούν τα χαμένα τους όνειρα.
Η μουσική του Γιώργου Δούση περιπλανιέται στα ανάκτορα, τα φτωχικά σχολεία και τα ερεβώδη ορυχεία σμαραγδιών της Ουρανούπολης ζωντανεύοντας ένα σύνολο χαρακτήρων.
Ο συνθέτης αναφέρει: «Περιπλανήθηκα με μεγάλη απόλαυση στους ανακτορικούς κήπους και τα απόμερα σοκάκια του φανταστικού κόσμου της Ουρανούπολης. Έζησα μια διαδρομή γεμάτη εικόνες, χρώματα και μυρωδιές από έναν τόπο εξωτικό αλλά και πραγματικό συνάμα. Τα Μαγικά μαξιλάρια είναι ένα παντοτινά επίκαιρο έργο. Η δομή του έργου και ο λόγος του Ευγένιου Τριβιζά με οδήγησαν με απόλυτη ασφάλεια σε μια σχεδόν αυτόματη διαδικασία σύνθεσης».
Η σκηνοθεσία της Νατάσας Τριανταφύλλη στοχεύει στην αναζήτηση του ποιητικού πυρήνα αυτού του λυτρωτικού και ανεξάντλητου κλασικού παραμυθιού. Η σκηνοθέτρια επισημαίνει: «Η ιστορία των Μαγικών μαξιλαριών μας θυμίζει ότι είμαστε φτιαγμένοι από τα υλικά της γιορτής, της γενναιότητας, της ζωής, που ενυπάρχουν πάντοτε μυστικά και δεν εξαντλούνται ποτέ από εξωτερικές τυραννίες. Τα υλικά που σε κάνουν να κοιτάζεις τον ουρανό και να αναγνωρίζεις ότι, ακόμα κι αν είσαι μικρός, είσαι μέγας! Τα υλικά του ονείρου».

Συντελεστές  

Μουσική διεύθυνση: Νίκος Βασιλείου
Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη
Σκηνικά: Τίνα Τζόκα
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Κινησιολογία: Δήμητρα Μητροπούλου
Φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος
Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου
Διανομή:
Αντώνης ο δάσκαλος / Ο γεροδάσκαλος: Νικόλας Μαραζιώτης
Αρπατίλαος o Πρώτος: Νίκος Κοτενίδης
Τύλιος Ξεφτύλιος: Διονύσης Μελογιαννίδης
Βουλίμιος Βλήμας: Βαγγέλης Μανιάτης
Σαυρίλιος Βρισελιέ: Γιώργος Ματθαιακάκης
Χνούτος: Κωστής Ρασιδάκις
Κνούτος: Γιάννης Κάβουρας
Μυρτώ: Δήμητρα Βασιλακοπούλου, Φραντζέσκα Βασιλοπούλου, Αγγελική Ταμβακοπούλου
Θάνος: Μάρκος Λεβογιάννης, Μάριος Πασχάλης, Σοφία Λαχανά
Στρατής: Μάρκος Λεβογιάννης, Μάριος Πασχάλης, Ειρήνη Κωνσταντοπούλου
Φωνητικό σύνολο: Όλγα Μπαλωμένου, Έφη Παπαδοπούλου, Άννα Σμέρου, Βιβή Συκιώτη, Δημοσθένης Βλάχος, Κωνσταντίνος Ζαμπούνης, Ανδρέας Καραούλης, Σταμάτης Πακάκης, Γιώργος Παπαδημητρίου, Μαρίνος Ταρνανάς, Διονύσης Τσαντίνης
Με μικρό ορχηστρικό σύνολο και τη συμμετοχή μελών της Παιδικής Χορωδίας της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής
TETAΡTH 04 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ  ΤΑ ΜΑΓΙΚΑ ΜΑΞΙΛΑΡΙΑ
Όπερα, Κωμωδία | K-5 | 2021 | Ελ | 120΄ | Προβολή με διάλειμμα
18:00 | Αμφιθέατρο Θ. Αγγελόπουλος – Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας| Είσοδος ελεύθερη
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ