Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας: Εκδήλωση για τη σχέση εφήβων με το κινητό τηλέφωνο και το Διαδίκτυο

Οι έφηβοι και η σχέση τους με το κινητό και το διαδίκτυο απασχολεί σχεδόν κάθε γονιό που θέλει να ξέρει πότε χρειάζεται να ανησυχήσει ότι το παιδί του αποκτά έναν επικίνδυνο εθισμό με την τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η επιμελήτρια Ανηλίκων Καλαμάτας Αγγελική Ρουμελιώτου, προσκεκλημένη του Μουσικού Σχολείου της πόλης, μίλησε το βράδυ της Τετάρτης στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς για τις οnline συμπεριφορές των εφήβων και τα πρώτα ανησυχητικά συμπτώματα πριν οι γονείς χρειαστεί να παρέμβουν. Συγκεκριμένα, η επιμελήτρια επισήμανε τα σημεία επαφής με το διαδίκτυο που χρήζουν προσοχής και εξήγησε “Το μοντέλο των τεσσάρων” τύπων εφήβων χρηστών, κυρίως, όμως, υπενθύμισε τις “Βιταμίνες” με τις οποίες οι γονείς οφείλουν να ενισχύουν τα παιδιά τους.

ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ

Το διαδίκτυο μπήκε δυναμικά στη ζωή μας τη δεκαετία του 1990 και έκτοτε ακολούθησε μια ραγδαία εξελικτική πορεία. Οι έφηβοι κατά τη μετάβασή τους από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση βρίσκουν στο διαδίκτυο μια διέξοδο για να καλύψουν τις όποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητα. Η κ. Ρουμελιώτου ανέπτυξε 4 τυπικές οnline συμπεριφορές των εφήβων, και εξήγησε πότε θα πρέπει να ανησυχήσουν οι γονείς ώστε να παρέμβουν.

Σχηματικά λοιπόν θα μπορούσαμε να πούμε ότι υπάρχουν 4 μοντέλα συμπεριφοράς των παιδιών που ασχολούνται με το διαδίκτυο, με τα δύο από αυτά να έχουν “κακή πρόγνωση”: α) Αυτός που είναι “παγιδευμένος”. Πρόκειται για εφήβους που εγκαταλείπουν κάθε πρότερη κοινωνική ή αθλητική δραστηριότητα, τις παρέες και τις συνήθειες που τους έδιναν ευχαρίστηση και αυτοπαγιδεύονται στο διαδίκτυο. β) Αυτός που “βαριέται τα πάντα”. Οι έφηβοι με αυτή την συμπεριφορά είναι συνήθως αδιάφοροι για όλα όσα αφορούν τη ζωή τους έξω από το διαδίκτυο, που μοιάζει να τους απορροφά.

ΟΙ “ΖΟΓΚΛΕΡ” ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΟΥΝ ΕΝΑΝ “ΠΛΗΡΗ” ΚΥΚΛΟ

Τα άλλα δύο μοντέλα μπορεί να μοιάζουν ανησυχητικά, ωστόσο, δεν χρειάζεται να προβληματίζουν τους γονείς. Και είναι: γ) Αυτός που μοιάζει με “ζογκλέρ”. Ο ζογκλέρ είναι αυτός που ναι μεν περνά πολύ χρόνο στο διαδίκτυο, αλλά όταν χρειαστεί να σταματήσει για να ασχοληθεί με ενδιαφέροντα και φίλους στην πραγματική ζωή, θα το κάνει και δεν θα του λείψει καθόλου. δ) Αυτός που ολοκληρώνει έναν “πλήρη κύκλο”. Είναι οι έφηβοι που μοιάζουν ότι θέλουν να ασχοληθούν με τα πάντα και συχνά βιώνουν έναν κύκλο υπερβολής. Έτσι μπορεί να… πέσουν με τα μούτρα στο διαδίκτυο και όταν η ανάγκη αυτή κάνει τον κύκλο της, το παρατάνε.

Βέβαια, όπως τόνισε η επιμελήτρια Ανηλίκων στη συζήτηση με τους γονείς, για να μπουν όρια και κανόνες στη χρήση του κινητού τηλεφώνου και του διαδικτύου, θα πρέπει να έχουν ενισχύσει τα παιδιά τους με τις κατάλληλες “βιταμίνες” -αλλιώς, σύμφωνα με το σκεπτικό ενός εφήβου, θα είναι οι γονείς που δεν καταλαβαίνουν τις ανάγκες του και το μόνο που ξέρουν να λέει είναι “μη”.

“ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ”

Οι ενισχυτικές “βιταμίνες” ξεκινούν από την ποιότητα της σχέσης των γονιών με το παιδί τους και τα πρότυπα που οι ίδιοι περνούν με τη συμπεριφορά τους. Οι γονείς, λοιπόν, συνάπτουν ένα συμβόλαιο με τα παιδιά τους: να φτιάξουν όμορφη την καθημερινότητά τους, χωρίς να εγκλωβίζονται όλη τη μέρα στη σκέψη πώς θα τα διασκεδάσουν. Αλλά, με απλά πράγματα (ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού και οικογένειας) κτίζουν όμορφες αναμνήσεις στο παιδί, για να έχει να θυμάται στο πέρασμα του χρόνου.

Μια άλλη ενισχυτική “βιταμίνη” όπως την περιέγραψε η Αγγ. Ρουμελιώτου, είναι ο κανόνας “Δίνω και παίρνω”: Ένα νταραβέρι όπως το ονόμασε με το παιδί, στο οποίο “θα δώσω κάτι και θα πάρω κάτι -κι αν δεν δώσετε κάτι όμορφο όπως το παραπάνω, αν έχετε υπερβολικές απαιτήσεις και άκαμπτα όρια, δεν έχετε το κατάλληλο έδαφος για να ζητήσετε” σημείωσε.

“ΑΚΟΥΩ ΚΑΙ ΛΕΩ”

Επειδή όμως στην περίοδο της εφηβείας δεν είναι πάντα εύκολη η βαθιά επικοινωνία, μια πολύτιμη ενισχυτική “βιταμίνη” της σχέσης είναι το “ακούω και λέω”. Οι έφηβοι συνήθως έχουν πάρα πολλά πράγματα να πουν. Κι όταν ξεκινήσουν για να πουν και οι γονείς αρχίσουν το κήρυγμα, τότε ανακόπτουν αυτή τους τη διάθεση. “Αφήστε τα όταν δείτε ότι θέλουν να σας μιλήσουν, να σας πουν ό,τι θέλουν να σας πουν, ακόμη και αν σας έρθει 20 φορές να τα διακόψετε… Γιατί, αφού τα ακούσετε, μετά θα υπάρχει το έδαφος για να συζητήσετε -κι όχι πολλά, μετά τα 10 λεπτά τα παιδιά δεν ακούνε τίποτα παρά έναν… ήχο” προέτρεψε η Αγγελική Ρουμελιώτου τους γονείς.

Κλείνοντας τους παρότρυνε “όταν θα νιώσετε ότι κάποια πράγματα δεν είναι διαχειρίσιμα και ότι υπάρχουν καταστάσεις που ξεφεύγουν από το πεδίο των δυνατοτήτων σας, μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια από ειδικούς -ο οποίος απλά θα σας βοηθήσει να φωτίσετε κάποιες πτυχές της ζωής σας και του παιδιού, με τέτοιο τρόπο ώστε να δείτε κάποια σημεία κλειδιά που θα σας βοηθήσουν να τα ξεκλειδώσετε”.

ΠΗΓΗ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ