ΕΦΚΑ: Τέθηκαν σε λειτουργία ηλεκτρονικές υπηρεσίες για επιδόματα και παροχές
Η πρόσβαση των πολιτών σε επιδόματα και παροχές που δικαιούνται από τον ασφαλιστικό τους φορέα είχε συνδεθεί για πολλά χρόνια με την ταλαιπωρία, τις αλλεπάλληλες επισκέψεις και τις πολύωρες αναμονές σε υπηρεσίες.
Σήμερα, η κατάσταση αυτή αλλάζει σταθερά προς το καλύτερο, με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας. Στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών, ο Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.), παρέχει ηλεκτρονικά πάνω από 50 υπηρεσίες σε ασφαλισμένους, εργοδότες και συνταξιούχους.
Οι υπηρεσίες αυτές, που είναι προσβάσιμες μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του φορέα https://www.efka.gov.gr επιτρέπουν στους πολίτες να διεκπεραιώνουν – μεταξύ άλλων – μια σειρά από θέματα που αφορούν επιδόματα και παροχές υγείας, χωρίς περιττές μετακινήσεις και χάσιμο χρόνου σε ουρές.
Πρόκειται, ειδικότερα, για τις εξής υπηρεσίες:
1)Ασφαλιστική ικανότητα: πρόκειται για το δικαίωμα πρόσβασης του ασφαλισμένου στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη (πάροχοι υγείας, φαρμακεία, συμβεβλημένοι γιατροί με τον ΕΟΠΥΥ κ.λπ.). Σήμερα, μέσω της πλατφόρμας, κάθε ασφαλισμένος μπορεί να ελέγξει εύκολα, γρήγορα και σε πραγματικό χρόνο την ασφαλιστική του ικανότητα.
2) χορήγηση Ασφαλιστικής Ικανότητας Έμμεσου μέλους. Μέσω της υπηρεσίας αυτής το έμμεσο μέλος – δηλαδή σύζυγος ή/και παιδί του άμεσα ασφαλισμένου – μπορεί να απογραφεί διαδικτυακά, να συνδεθεί με τον άμεσα ασφαλισμένο και να ενημερωθεί αυτόματα το Μητρώο Ασφαλισμένων. https://www.efka.gov.gr/el/choregese-asphalistikes-ikanotetas-emmesoy-meloys-kai-apographe-sto-metroo-toy-e-ephka
3)Έκδοση Ευρωπαϊκής Κάρτας Ασφάλειας Ασθενείας (ΕΚΑΑ): Πρόκειται για δωρεάν κάρτα, που προσφέρει πρόσβαση σε ιατρικά αναγκαία και επείγοντα περιστατικά κατά την προσωρινή διαμονή του ασφαλισμένου σε μια από τις 28 χώρες της ΕΕ, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία και την Ελβετία, με τους ίδιους όρους και το ίδιο κόστος (σε ορισμένες χώρες, δωρεάν) με τους ασφαλισμένους της εν λόγω χώρας. Μέσω της πλατφόρμας του ΕΦΚΑ, οι ασφαλισμένοι μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά την αίτησή τους για χορήγηση της Κάρτας και να τη λαμβάνουν άμεσα. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνονται σημαντικά οι ασφαλισμένοι που χρειάζεται να ταξιδέψουν, είτε προγραμματισμένα είτε εκτάκτως, σε κάποια ευρωπαϊκή χώρα. https://apps.ika.gr/eAccess/login.xhtml
4)Επίδομα Ασθενείας: το επίδομα δικαιούνται οι άμεσα ασφαλισμένοι που εργάζονται και λόγω σωματικής ή ψυχικής ασθένειας δεν μπορούν να εργασθούν προσωρινά και απουσιάζουν από την εργασία τους για περισσότερες από τρείς μέρες, για πρώτη φορά μέσα στο εργασιακό έτος.
Σήμερα, η διαδικασία αίτησης και χορήγησης του επιδόματος έχει απλοποιηθεί σημαντικά. Μέσω του συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης της ΗΔΙΚΑ ο θεράπων ιατρός βεβαιώνει την ανικανότητα του ασφαλισμένου για εργασία, λόγω ασθένειας. Ο ασφαλισμένος μπορεί να υποβάλει ηλεκτρονικά την αίτησή του στον ΕΦΚΑ, με χρήση των προσωπικών του κωδικών TAXISNET, χωρίς ταλαιπωρία και άσκοπες μετακινήσεις. https://www.efka.gov.gr/el/epidoma
5)Ηλεκτρονική Υπηρεσία Πληρωμής Εξόδων Κηδείας: αφορά το εφάπαξ ποσό που χορηγεί ο e-ΕΦΚΑ στον/στην επιμεληθέντα της κηδείας για άμεσα ή έμμεσα μισθωτό ασφαλισμένο ή συνταξιούχο θανόντα. Μέχρι πρότινος, η διαδικασία αυτή απαιτούσε μήνες για να ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται άσκοπα οι συγγενείς. Πλέον, μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας, τα έξοδα κηδείας μπορούν να πληρωθούν μέσα σε 15 ημέρες. https://www.efka.gov.gr/el/elektronike-yperesia-pleromes-exodon-kedeias
6)Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες ΚΕ.Π.Α.. Τα ΑΜΕΑ μπορούν πλέον να υποβάλουν ηλεκτρονικά Αίτημα Αξιολόγησης για Πιστοποίηση Αναπηρίας, να παρακολουθούν την πορεία του αιτήματος τους, να ενημερώνονται για την ημερομηνία εξέτασης τους από την αρμόδια Υγειονομική Επιτροπή καθώς και για το αποτέλεσμα Γνωστοποίησης Αναπηρίας, να υποβάλλουν ενστάσεις κ.ά. https://www.efka.gov.gr/el/elektronikes-yperesies-kepa
Σημειώνεται, επίσης, ότι για όσες συναλλαγές δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν ηλεκτρονικά, παρέχεται μέσω της πλατφόρμας η δυνατότητα προγραμματισμού ραντεβού στα φυσικά υποκαταστήματα του e-ΕΦΚΑ. Οι συναλλασσόμενοι με απλά βήματα επιλέγουν το υποκατάστημα και το τμήμα που επιθυμούν να εξυπηρετηθούν και κλείνουν αυτόματα το πρώτο διαθέσιμο ραντεβού. Έτσι αποφεύγονται οι πολύωρες αναμονές και εξασφαλίζεται καλύτερη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων.
Παράλληλα, ο e-ΕΦΚΑ θέσει σε εφαρμογή ένα ευρύτερο πλάνο δράσεων, για την αναβάθμιση της εξυπηρέτησης των πολιτών, με χρήση ψηφιακών εργαλείων. Σε αυτές περιλαμβάνονται η λειτουργία του νέου, ενιαίου τηλεφωνικού κέντρου 1555 που λειτουργεί χωρίς χρέωση σε 24ωρη βάση, η υπηρεσία myEFKAlive για τη διευκόλυνση των κατοίκων των νησιωτικών περιοχών, η αύξηση του αριθμού των υπηρεσιών που παρέχονται μέσω των ΚΕΠ κ.ά.