Μπρα ντε φερ των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ για την εξαγορά τοπικών παικτών

Στην επαρχία μεταφέρεται η διαμάχη των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ για τον επιούσιο. Ήδη οι αλυσίδες Γαλαξίας και ΑΒ Βασιλόπουλος διαγκωνίζονται, όπως αναφέρουν στο Capital.gr πηγές με γνώση, για την απόκτηση εύρωστης οικογενειακής αλυσίδας σούπερ μάρκετ της Ελληνικής περιφέρειας η οποία διαθέτει 22 καταστήματα σε τέσσερις νομούς.

Η συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι η μοναδική. Σχεδόν, όλες οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αναζητούν ευκαιρίες, στην επαρχία κυρίως, για να αποκτήσουν τζίρο και επιπλέον δίκτυο για να στηρίξουν τα μεγέθη τους και να αυξήσουν τη διαπραγματευτική  του δύναμη στις συμφωνίες που κάνουν με τους προμηθευτές τους. Διότι είναι άλλο πράγμα να συζητάς με τους προμηθευτές σου όταν έχεις τζίρο π.χ. 700 εκατ. ευρώ και είναι τελείως διαφορετικό να μπαίνεις στη διαπραγμάτευση για έξτρα παροχές και εκπτώσεις έχοντας τζίρο άνω π.χ. του 1 δισ. ευρώ και μεγαλύτερη διασπορά δικτύου.

Στο “κλαμπ” αυτών που επιδιώκουν μέσω εξαγοράς μικρότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ να ενισχύσουν τη θέση τους στην αγορά βρίσκεται και η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Δ. Μασούτης. Όμως η Μασούτης, δεν στοχεύει μόνο στην εξαγορά μικρότερων παικτών. Όπως αναφέρουν, στο Capital.gr, πηγές της αγοράς έχει κάνει έναν πρώτο γύρο κρούσεων σε διάφορες αλυσίδες ανά την Ελλάδα για να “στήσει” όμιλο αγορών μέσω του οποίου θα μπορούσε να διαπραγματευτεί, για την ίδια αλλά και για τα συνεργαζόμενα δίκτυα που θα εντάσσονταν σε αυτόν, καλύτερες παροχές και εκπτώσεις. Αντίστοιχες προσπάθειες που έχουν γίνει κατά το παρελθόν, δυστυχώς δεν κατάφεραν να πετύχουν τον στόχο.

Η ουσία είναι ότι η αγορά αλλάζει άρδην. Μπορεί ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, να ήταν από τους μεγάλους αν όχι ο μοναδικός κερδισμένος από το lockdown, ωστόσο τα μηνύματα για το μέλλον είναι δυσοίωνα. Η απουσία των 14 δις. ευρώ κα άνω τουριστικών εσόδων, οι 700.000 και πλέον εργαζόμενοι του ευρύτερου τουριστικού κλάδου οι οποίοι στην συντριπτική πλειοψηφία δεν εργάσθηκαν, άρα δεν θα έχουν να ρίξουν ρευστό στην αγορά, όπως συνέβαινε παραδοσιακά από το Φθινόπωρο και μετά και φυσικά οι ανελαστικές δαπάνες των νοικοκυριών, θα φανεί πιο έντονα από το Φθινόπωρο και μετά.

Μια πρώτη γεύση για το τι μέλλει γενέσθαι έχει λάβει η αγορά ήδη με την επαναλειτουργία της οικονομίας μετά το lockdown. Το δίμηνο Ιουνίου – Ιουλίου οι πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ κινήθηκαν οριακά θετικά. Αποτέλεσμα σε επίπεδο εφταμήνου Ιανουαρίου – Ιουλίου ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων να εμφανίσει αύξηση 11%, σημαντική μεν αλλά πολύ μικρότερη από αυτή των πρώτων μηνών του έτους. Σύμφωνα με την εταιρεία μέτρησης της κατανάλωσης IRI, την προ τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου -τελευταία διαθέσιμα στοιχεία- η αγορά εμφάνισε οριακή αύξηση πωλήσεων +0,4% (https://www.iriworldwide.com/IRI/media/IRI-Clients/International/gr/COVID-19-Analysis-26-07-2020.pdf).

Αυτή η ανάπτυξη προήλθε από την άνοδο κατά 3,5% των πωλήσεων στην Αττική, 3,7% στη Θεσσαλονίκη και 2,9% στην Κεντρική Ελλάδα. Κάτι που επιβεβαιώνει ότι δεν υπήρξε “έξοδος” των εκδρομέων αλλά παραμονή τους στην οικία τους. Στον αντίποδα, στην Κρήτη συνεχίσθηκε η κατάρρευση των πωλήσεων -14,3% όπως και στη Βόρειο Ελλάδα -7,2%, λόγω έλλειψης τουριστών ενώ οριακή αύξηση 0,9% καταγράφηκε στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στην Πελοπόννησο.

Όλα αυτά όμως αποτελούν παρελθόν. Σήμερα, λίγα εικοσιτετράωρα πριν την έλευση του Φθινοπώρου, όπου παραδοσιακά σταματούν τα “μπάνια του λαού” και η θερινή ραστώνη, τα επιτελεία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, προετοιμάζονται για τη μητέρα των μαχών, με όπλο προσφορές και εκπτώσεις. 

Γιατί 6 στους 10 καταναλωτές (ποσοστό 58%), δηλώνουν πως θα δίνουν όλο και μεγαλύτερη έμφαση στη σχέση ποιότητας-τιμής (“value for money”) στο μέλλον. (πηγή: έρευνα της EY Future Consumer Index που πραγματοποιήθηκε σε 19 χώρες σε δείγμα 14.074 ατόμων).

πηγή

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ