“Να ακούσουμε τη φωνή των εφήβων”| Ημερίδα από την Εταιρία Προστασίας Ανηλίκων Καλαμάτας
Ζούμε σε μια εποχή που οι νέοι βομβαρδίζονται από πολλά και διαφορετικά μηνύματα και βιώνουν πολλά και ανάμεικτα συναισθήματα, τα οποία πολλές φορές νιώθουν ότι τους πνίγουν. Νιώθουν να φοβούνται , να πνίγονται, να μην έχουν κανέναν για να μιλήσουν και να εξωτερικεύσουν όσα νιώθουν. Όλα αυτά τα συναισθήματα λοιπόν θα προσπαθήσουν να βγάλουν στην επιφάνεια δύο εκπαιδευτικοί-εμψυχωτές εφήβων, η εκπαιδευτικός και μέλος του ΔΣ της ΕΠΑ Δήμητρα Τζανετάκη και η εκπαιδευτικός – σκηνοθέτιδα Χριστίνα Δήμιζα στην ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου με τίτλο “Να ακούσουμε τη φωνή των εφήβων” , που διοργανώνεται από την Εταιρία Προστασίας Ανηλίκων Καλαμάτας. Όλες οι λέξεις που αποτυπώνουν τα συναισθήματα των εφήβων θα γραφτούν πάνω σε ανθρώπινα σχεδιαγράμματα, τα σχεδιαγράμματα του “άγνωστου εφήβου”, στο πλαίσιο της ημερίδας και θα γίνουν η φωνή κάθε εφήβου. Η προετοιμασία για το στήσιμο ήδη ξεκίνησε με ένα σεμινάριο εκπαιδευτικών στο 7ο Γυμνάσιο Καλαμάτας.
Οι δύο εκπαιδευτικοί-εμψυχωτές εφήβων τονίζουν οτι πρέπει να ακουστεί η φωνη των εφήβων και ο βασικός δίαυλος επικοινωνίας και εξωτερίκευσης των εφηβικών συναισθημάτων είναι ο εκπαιδευτικός. Εάν καταφέρνουν οι εκπαιδευτικοί να είναι κοντά στους εφήβους, οι έφηβοι θα τους εμπιστεύονται και θα μπορούν να τους πουν όσα δεν λέγονται εύκολα. Ο εκπαιδευτικός όμως πρέπει να μάθει με τη σειρά του πως θα δουλέψει με τα παιδιά -κι έτσι, μέσα από αυτό το δίαυλο να ολοκληρωθεί η επικοινωνία. Για να πετύχει αυτό θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί να έχουν την καλύτερη δυνατή δικτύωση, ώστε ο καθένας να έχει το υποστηρικτικό υλικό και μερικές ενδεικτικές δραστηριότητες, προκειμένου να φτιάξει το δικό του κύκλο, μέσα στον οποίο θα απλωθεί και θα δουλέψει.
Τι είναι το SHARING
Βασική προυπόθεση για να ανοίξει αυτός ο δίαυλος επικοινωνίας και καθώς οι νέοι ζουν σε μια εποχή , που “μοιράζονται” τα πάντα ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης , είναι το sharing. Πάνω σε αυτό το σκεπτικό οι δύο υπεύθυνες θεώρησαν οτι το share θα μπορούσε να είναι μια ιδέα μοιράσματος μεταξύ των διαφόρων πλευρών. Οι ίδιες να ξεκινήσουν αυτό το μοίρασμα προς τους εκπαιδευτικούς, οι εκπαιδευτικοί ενδεχομένως μεταξύ τους και από κει και πέρα να γίνει μια δουλειά με τους εφήβους, την οποία τα ίδια τα παιδιά να την κάνουν share, να την μοιραστούν δηλαδή με όλους τους άλλους. Αυτό θα είναι ένα κέρδος για την τοπική κοινωνία.
Τι είναι Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΕΦΗΒΟΣ
Όπως προαναφέραμε βασικό εργαλείο της ημερίδας θα είναι ένα ανθρώπινο σχεδιάγραμμα με τις λέξεις, από την πρώτη συνάντηση των εκπαιδευτικών στο 7ο Γυμνάσιο, το οποίο κόλλησαν στον τοίχο του διαδρόμου, στα γραφεία της ΕΠΑ. Αυτό είναι ένα από τα παιχνίδια που θέλησαν οι υπεύθυνοι να παίξουν για το πώς μπορούν παίζοντας και γελώντας στην πραγματικότητα να μιλήσουν για πολύ δικά τους πράγματα ή να μιλήσουν για πράγματα που μπορεί τους εφήβους να τους δυσκολεύουν”.
Γιατί, “η αλήθεια είναι όταν προσπαθείς να μιλήσεις με τους εφήβους, αυτό πάνω στο οποίο είναι εύκολο να σκαλώσεις είναι η σοβαροφάνεια”. Αρα το σκεπτικό ήταν μέσα από μια δικιά τους γλώσσα, ένα παιχνίδι, όπως είναι ο άγνωστος έφηβος, να κάνουν τη χαρτογράφηση των δικών τους σκέψεων, των δικών τους συναισθημάτων, χωρίς να υπάρχει λογοκρισία σε αυτό”. Μέσα στον έφηβο σκίτσο χωρούν όλες οι λέξεις και οι φράσεις, όπως ακριβώς ο έφηβος άνθρωπος βιώνει όλα τα συναισθήματα.
Οι δύο εκπαιδευτικοί – εμψυχώτριες εφήβων έστειλαν εκ μέρους της ΕΠΑ ένα έγγραφο στα σχολεία με την επιδίωξη από κάθε σχολείο να μιλήσουν όλα τα παιδιά, που θα ‘θελαν να μιλήσουν και να συμμετάσχουν, χωρίς να τις απασχολεί να κατηγοριοποιήσουν τα παιδιά. Αποδέκτες της πρόσκλησης αυτής ήταν να ανταποκριθούν κυρίως οι έφηβοι που νιώθουν πως είναι πιο αποσυρμένοι, πιο αμέτοχοι και σιωπηλοί. Αυτό που τις χαροποιεί ιδιαίτερα είναι ότι το φάσμα των σχολείων που ανταποκρίθηκε ειναί ποικίλο και υπάρξει μεγάλη εκπροσώπηση από εφήβους που θέλουν να πουν κάτι. Επίσης προσπάθησαν και απο ότι φαίνεται το πέτυχαν να ξεπεραστούν τα όποια ταμπού και έτσι αναμένεται να δούμε πολλούς και διαφορετικούς τύπους εφήβων να ανεβαίνουν στην σκηνή για να μιλήσουν μπροστά στους ειδικούς. Έτσι ο εκπαιδευτικός θα γίνει ο συνδετικός κρίκος που θα βοηθήσει να ακουστεί η φωνή του εφήβου. Δεν είναι ανάγκη όλα τα παιδιά (γιατί αυτό δημιουργεί μια αγωνία) να σηκωθούν πάνω στη σκηνή -αλλά οι υπεύθυνες επιθυμούν το μοίρασμα να έχει γίνει από όλους”.
Η ημερίδα την 1 Δεκεμβρίου θα είναι η κορύφωση όσων περιγράφηκαν παραπάνω. Από κει και μετά αν αυτή η γνώση που θα κερδηθεί θα χρησιμοποιηθεί μέσα στο σχολείο είναι κάτι άλλο. Στόχος της ΕΠΑ είναι να δημιουργηθεί μια σχέση -μια γνώση ότι υπάρχει η Εταιρεία Προστασίας Ανηλίκων που επιτελεί έργο και να ευαισθητοποιηθούν οι έφηβοι να συζητήσουν με τους καθηγητές τους για θέματα όπως είναι η παραβατικότητα και η θυματοποίηση, και από κει και πέρα να υπάρχει μια σκέψη συνεργασίας και αλληλοϋποστήριξης.