Γαβράς: Αυτά άκουσα από τις ηχογραφήσεις Βαρουφάκη – Ποιους «καρφώνει»

Με αφορμή την πολυσυζητημένη ταινία του «Ενήλικες στο Δωμάτιο», ο διεθνούς φήμης σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς μίλησε στο Sputnik, για την Ευρώπη, τα μνημόνια και τον Γιάνη Βαρουφάκη.

Τον τελευταίο καιρό ο διεθνούς φήμης σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς είναι από τα πιο πολυσυζητημένα πρόσωπα εντός και εκτός Ελλάδος. Και αυτό, επειδή η τελευταία ταινία του, οι «Ενήλικοι στην Αίθουσα» βρέθηκε στο επίκεντρο μιας μεγάλης συζήτησης.

Ένας σκηνοθέτης που αντλεί θέματα από σημαντικές προσωπικότητες της Ιστορίας και κορυφαία ιστορικά γεγονότα, επέλεξε την αφήγηση του πρώην Υπουργού Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη και νυν επικεφαλής του ελληνικού πολιτικού κόμματος ΜέΡΑ 25, ώστε να δημιουργήσει τη νέα του ταινία.

Η ταινία που, το πρώτο τριήμερο της προβολής της, έκοψε 23.500 εισιτήρια, παρουσιάζει τη διαπραγμάτευση με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, που έλαβε χώρα το πρώτο εξάμηνο του 2015, αναφορικά με το ελληνικό χρέος και το νέο μνημόνιο που η Ελλάδα εκλήθη να υπογράψει. Ξετυλίγει αρκετά γεγονότα, από την οπτική γωνία του Γιάνη Βαρουφάκη.

Το Sputnik μίλησε με τον Κώστα Γαβρά, με αφορμή την ταινία του και όσα περιγράφει.

«Τα ζήσαμε όλοι και δεν είχαν κάποιο αποτέλεσμα. Για τον λόγο αυτό οι Έλληνες ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ για να δουν κάποιο αποτέλεσμα», επισημαίνει ο δημιουργός.

Αναλυτικά η συνέντευξη του Κώστα Γαβρά στο Sputnik:

Σήμερα, που έχουμε βγει από τα μνημόνια, η Ελλάδα παραμένει καταδικασμένη ή υπάρχει κάποια πιθανότητα σωτηρίας;

Πάντα υπάρχει πιθανότητα σωτηρίας. Ελπίζω ότι αυτή η κυβέρνηση θα καταφέρει να αλλάξει την κατάσταση, τη ζωή του ελληνικού λαού. Υπάρχει υψηλή ανεργία, χαμηλοί μισθοί και ένα τεράστιο χρέος.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται ότι απέτυχε να βοηθήσει την Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια. Μπορεί να το κάνει τώρα ή έχει χαθεί η ευκαιρία;

Την Ελλάδα δεν βοήθησε ούτε η Ευρωπαϊκή Αριστερά, ούτε η Δεξιά, όλα αυτά τα χρόνια. Ένα μέρος του ελληνικού λαού υπέφερε, γιατί ένα άλλο ζει πολύ καλά. Η Ευρώπη πρέπει να βοηθήσει την Ελλάδα. Μου φαίνεται απαραίτητο, γιατί αυτό το χρέος δεν μπορεί να πληρωθεί. Όλος ο κόσμος το ξέρει ότι οι Έλληνες δεν μπορούν να το πληρώσουν.

Άρα πρέπει να διαγραφεί το χρέος ή ένα κομμάτι του;

Δεν έχω κάποια λύση. Το μόνο που ξέρω ήταν εκείνο που πρότεινε ο Βαρουφάκης εκείνη την εποχή που ήταν Υπουργός ήταν μια από τις δυνατές λύσεις. Ο Βαρουφάκης δεν μίλησε ποτέ για διαγραφή του χρέους, αλλά μερική διαγραφή, αναδιάρθρωση του χρέους.

Αναφέροντας τον Βαρουφάκη, ποια ήταν η άποψη που σχηματίσατε από τα ηχητικά ντοκουμέντα του Eurogroup που ακούσατε;

Η άποψη που σχημάτισα ήταν ότι αδιαφορούσαν τελείως μέσα στο Eurogroup, για το ότι υπέφερε ο ελληνικός λαός. Εκείνο που τους ενδιέφερε είναι να τιμωρήσουν τον ελληνικό λαό για κάτι που δεν είχε κάνει, γιατί τελικά το τεράστιο χρέος, οι ελληνικές κυβερνήσεις που προηγήθηκαν το άφησαν να μεγαλώσει. Το ΠΑΣΟΚ και η Δεξιά. Οι ευθύνες είναι πριν από το 2010 γιατί άφησαν αυτό το χρέος να ανέβει τόσο ψηλά. Είναι κάτι τελείως απαράδεκτο.

Τελικά, η ευρωπαϊκή ιδέα πως επέδρασε στην Ελλάδα;

Οι Έλληνες δεν θέλουν να φύγουν από την Ευρώπη και αυτό είναι πολύ σεβαστό. Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι αδιαφορούσαν για αυτήν την ιδέα των Ελλήνων. Εκείνο που τους ενδιέφερε ήταν να τιμωρήσουν την Ελλάδα για παραδειγματισμό ενώ υπήρχε και κάποιος ρατσισμός. Όταν ο κύριος Ντάισελμπλουμ είπε ότι οι Έλληνες έφαγαν τα λεφτά, όλα αυτά τα δισεκατομμύρια σε γυναίκες και σε ποτά, μου φαίνεται ότι αυτό είναι ένας τρομερός ρατσισμός. Και οικονομικά να το δείτε είναι γελοίο. Ο ίδιος μάλιστα όταν έφυγε από το αξίωμα του, παραδέχθηκε σε δύο συνεντεύξεις του ότι αυτά που ζητούσαμε από την Ελλάδα ήταν πολύ βαριά.

Αφού μιλήσαμε για τον Ντάισελμπλουμ, ας πάμε και στον Σόιμπλε. Στην ταινία υπάρχει ένας διάλογος ανάμεσα στον Βαρουφάκη και τον Σόιμπλε. Τον έχετε ακούσει αυτόν τον διάλογο;

Φυσικά. Είχε και δύο-τρεις μάρτυρες, όταν πήγε να τον δει ο Βαρουφάκης. Δεν είναι κάτι που έχει εφευρεθεί, είτε από τον Βαρουφάκη, είτε από εμένα. Είδε τον Σόιμπλε που ήταν ένας άνθρωπος αρκετά έξυπνος και πολύ καλός οικονομολόγος. Εκείνο που τον ενδιέφερε ήταν να σώσει το ευρώ και όχι τον ελληνικό λαό.

Η ταινία δέχθηκε πολύ καλές κριτικές αλλά και πολλές επιθέσεις. Γιατί πιστεύετε ότι δέχθηκε τόσες επιθέσεις;

Έκανα ένα φιλμ, όπως το ήθελα, με την ελευθερία που είχα. Δεν θα ήθελα να κάνω κριτική πάνω στους κριτικούς. Δεν θα ήθελα να σχολιάσω τα σχόλια. Θα είχε πολύ δουλειά. Είναι ελεύθεροι να γράψουν ότι θέλουν. Είμαστε σε ελεύθερη δημοκρατία, τουλάχιστον αυτό ελπίζω.

Ωστόσο, πέρα από κριτικούς κάποια μέσα ενημέρωσης σάς κατηγόρησαν ότι πήγατε να αγιοποιήσετε μέλη της προηγούμενης κυβέρνησης. Τι απαντάτε;

Κάποιοι είπαν ότι η κυβέρνηση Τσίπρα χρηματοδότησε το φιλμ. Αυτό είναι κάτι λίγο παράδοξο. Θα χρηματοδοτούσε ένα φιλμ που ήταν εναντίον του, σύμφωνα με κάποιον άλλους; Δεν ήταν αυτός ο σκοπός του φιλμ εξάλλου. Η ταινία δείχνει ότι ο πρωθυπουργός έκανε τα πάντα για να βγει από το μνημόνιο, δεν τα κατάφερε και δέχθηκε το μνημόνιο. Μαζί του το δέχθηκε όλη η Βουλή, το 73% της. Δεν δείχνουμε καλούς και κακούς. Ήταν η απόφαση της Βουλής να δεχθεί το μνημόνιο κάτι το οποίο ήταν εναντίον στο λαό, που είχε ψηφίσει εναντίον το μνημονίου με 61%. Δηλαδή, η Βουλή ψήφισε εναντίον του λαού.

Εν κατακλείδι, το μήνυμα της ταινίας είναι ότι κάποιοι διαπραγματευτήκαν και κάποιοι άλλοι όχι ή ότι όλοι προσπάθησαν από το δικό τους πόστο για τα δικά τους συμφέροντα;

Είναι μια πολύ καλή ερώτηση αυτή που μου κάνετε. Η ταινία δεν έχει μήνυμα, αλλά θέτει ακριβώς τις ερωτήσεις που μου κάνατε τώρα. Αν ο θεατής έχει όρεξη να κάνει αυτές τις ερωτήσεις και να βρει τις απαντήσεις, μπορεί να τις βρει παντού, εφόσον θέλει να ψάξει. Αυτή είναι η σχέση της ταινίας με το θεατή. Ένα φιλμ κάνει ερωτήσεις, δεν δίνει απαντήσεις.

Μετά τους «Ενηλίκους στην Αίθουσα», ποιο θα είναι το επόμενο βήμα;

Θα δούμε. Για την ώρα, βγαίνει η ταινία στη Γαλλία και μου τη ζητάνε σε πολλά φεστιβάλ και σε πανεπιστήμια. Δεν ξέρω αν θα προλάβω να πάω σε όλα. Πρέπει να δαπανήσω πολύ χρόνο. Μόλις γύρισα από το Μόντρεαλ του Καναδά που πήγα για να την παρουσιάσω.

*Η ταινία «Ενήλικοι στην Αίθουσα» προβάλλεται στην Ελλάδα από τις 3 Οκτωβρίου, ενώ έκανε παγκόσμια πρεμιέρα το Σάββατο 31 Αυγούστου στο Φεστιβάλ της Βενετίας.

 

 

sputniknews

πηγή

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ