Πρεμιέρα για την Αυτοσχέδια Σκηνή και “Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα” στο House by Phaos

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε εχτές Παρασκευή 12 Απριλίου στον πολυχώρο πολιτισμού και επιχειρηματικότητας House by Phaos, ο οποίος είχε μεταμορφωθεί σε θέατρο αφενός και στο σπίτι της ηρωίδας αφετέρου,  η αναμενόμενη πρεμιέρα για την Αυτοσχέδια Σκηνή και το εμβληματικό έργο του Φεντερίκο Γκαρσία Λόρκα “Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα” . Ύστερα από αρκετούς μήνες απαιτητικών προβών, οι πρωταγωνίστριες του έργου ανέβηκαν στην σκηνή και εντυπωσίασαν τους παρευρισκόμενους, που είχαν γεμίσει τον πολυχώρο House by Phaos , δίνοντας τον καλύτερο τους εαυτό σε ένα έργο δύσκολο ερμηνευτικά, με πολύ συναίσθημα και πολλές απαιτήσεις. Δεν είναι τυχαίο, που συγκαταλέγεται στα ρεπερτοριακά έργα του παγκόσμιου θεάτρου.

Η σκηνοθέτις Μαρία Σκαφιδά επέλεξε ηθελημένα αυτό το έργο, καθώς ήθελε να το αποκωδικοποιήσει και να περάσει στο κοινό τα μηνύματα που βρίσκονται πίσω από το πρόσωπο των πρωταγωνιστριών και ειδικά της Μπερνάρντας. Ήταν μεγάλο στοίχημα για μια ερασιτεχνική ομάδα να δοκιμάσει ένα τέτοιο έργο, όμως προς μεγάλη ευχαρίστηση όλων μας, η Αυτοσχέδια Σκηνή το κέρδισε δίνοντας στο κοινό της Καλαμάτας ένα έργο καλοφτιαγμένο, με πολύ ωραία οπτική και πολύ καλές ερμηνείες.Να πούμε ότι η πρεμιέρα από το πρωί κιόλας ήταν sold out.   

Το κλασσικό θεατρικό αριστούργημα του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα αν και γράφτηκε το 1936 παραμένει τραγικά επίκαιρο. Η ποιητική γραφή και ο μαγικός ρεαλισμός του ύφους του Λόρκα ξεδιπλώνουν την πολιτική του σκέψη και τον κοινωνικό του προβληματισμό παρουσιάζοντας το δράμα πέντε γυναικών που έχουν εγκλωβιστεί στην ύπαιθρο, τη ζέστη, το πένθος και το στερεοτυπικό ρόλο μιας ολόκληρης κοινωνίας για το φύλο που εκπροσωπούν. Αν υπάρχει  μια λέξη κλειδί για την κατανόηση της ιστορίας αυτής της οικογένειας αυτή θα ήταν η κατάλληλη: καταπίεση. Πλήρης η απουσία αντρικών ρόλων στο έργο, ωστόσο το αντρικό στοιχείο απόν μα πανταχού παρόν ορίζει τις ισορροπίες και τις σχέσεις μέσα στο σπίτι.

Αυτό που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι πως πρόκειται για μια πραγματική ιστορία αυτή που μας αφηγείται ο Λόρκα μέσω της Μπερνάρντα Άλμπα. Συνέβη στα παιδικά χρόνια του Λόρκα και μιλάει για μια γειτόνισσά του, τη Φρασκίτα Άλμπα, η οποία, όταν πέθανε ο σύζυγός της αποφάσισε να κλείσει τις κόρες της μέσα στο σπίτι. Η ίδια, μάλιστα, κάρφωσε και τα παράθυρα για να μη μπορούν οι γυναίκες αυτές να βγουν προς τα έξω.

Ο Λόρκα, κάνοντας μια μητέρα το σύμβολο της καταπίεσης μέσα σε ένα σπίτι αντί για αυτό της αγάπης, μας δίνει μια αίσθηση κλειστοφοβική, μια αίσθηση εγκλεισμού. Είναι λοιπόν λάθος να πιστεύουμε ότι όσοι εκπροσωπούνται από το χαρακτήρα αυτής της μητέρας είναι τέρατα τα οποία έχουν παράξενα χαρακτηριστικά, έχουν κέρατα και ουρές. Είναι άνθρωποι που κυκλοφορούν ανάμεσά μας, άνθρωποι κανονικοί που ζουν δίπλα μας.

Υπόθεση: Το έργο περιγράφει τα γεγονότα κατά την περίοδο πένθους σε ένα σπίτι στην Ανδαλουσία, όπου η 60χρονη Μπερνάρντα Άλμπα κατέχει τον απόλυτο έλεγχο πάνω στις κόρες της, Αγκούστιας, Μαγκνταλένα, Αμέλια, Μαρτίριο και Αδέλα. Στο σπίτι ζουν επίσης η Πόνθια, η οικονόμος, κι η Μαρία Χοσέφα, μητέρα της Μπερνάρντα. Στο έργο δεν εμφανίζεται επί σκηνής κανένας ανδρικός χαρακτήρας. Ακόμα κι ο Πέπε Ρομάνο, το αντικείμενο του πόθου για τις κόρες της Μπερνάρντα και μνηστήρας της Αγκούστιας, δεν εμφανίζεται ποτέ.


Μετά το θάνατο του δεύτερου συζύγου της, η Μπερνάρντα Άλμπα γίνεται τυραννική με τις πέντε κόρες της, που σπάνια είχαν οποιαδήποτε επαφή με το άλλο φύλο. Επιβάλλει πένθος 8 χρόνων και τον εγκλεισμό τους μέσα στο σπίτι, καθώς η ανώτερη τάξη τους δεν τους επιτρέπει να “ανακατεύονται” με τους απλούς χωρικούς. Η Ανγκούστιας, η μεγαλύτερη κόρη της Μπερνάρντα από τον πρώτο της γάμο, κληρονομεί την περιουσία του πατέρα της κι έτσι προσελκύει το ενδιαφέρον ενός μνηστήρα, του Πέπε Ρομάνο. Τον Πέπε όμως ποθούν κι η Αδέλα, η μικρότερη κόρη, που αρνείται να υποταχθεί στη μητέρα της και συνάπτει ερωτική σχέση μαζί του, αλλά κι η Μαρτίριο, που τη ζηλεύει για κάτι που η ίδια δεν μπορεί να αποκτήσει, λόγω του παρουσιαστικού της. Η ζήλια της Μαρτίριο θα οδηγήσει στο τραγικό τέλος της Αδέλα και στη διατήρηση του πένθους στο σπίτι.

Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στις 18 Νοεμβρίου 1954 στο Θέατρο Κοτοπούλη σε μετάφραση Νίκου Γκάτσου, σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή με τη μεγάλη Κατίνα Παξινού να ερμηνεύει τη “Μπερνάρντα Άλμπα”.

Αν θέλαμε να αποσυμβολοποιήσουμε το κείμενο του Λόρκα θα δυσκολευόμασταν, καθώς τα σύμβολα είναι πολλά και τα μηνύματα που περνά ακόμα περισσότερα.  Το έργο επικεντρώνεται στα ζητήματα της καταπίεσης, του συμβιβασμού και του πάθους και την επιρροή των ανδρών στις γυναίκες. Η τυραννία της Μπερνάρντα απέναντι στις κόρες της προμηνύει τη φύση του φασιστικού καθεστώτος του Φράνκο στην Ισπανία, λίγο μετά το τελείωμα του έργου του Λόρκα.

Μεγάλο ενδιαφέρον στο κείμενο του Λόρκα έχει δείξει εδώ και χρόνια και ο σπουδαίος Ισπανός σκηνοθέτης Πέδρο Αλμοδόβαρ. Αν και σπάνια καταπιάνεται με θεατρικά έργα και μυθιστορήματα, δεν αποκλείεται σύντομα να επιχειρήσει με το δικό του τρόπο να το μεταφέρει στον κινηματογράφο.

Όσον αφορά τώρα την επιλογή του έργου από την Αυτοσχέδια Σκηνή , η ομάδα και η σκηνοθέτιδα διανύοντας τον όγδοο χρόνο παρουσίας στην πόλη της Καλαμάτας και τα πολιτιστικά δρώμενα και μελετώντας το εμβληματικό αυτό θεατρικό έργο του Λόρκα, την τραγωδία αυτή σε ένα αγροτόσπιτο στην Ανδαλουσία της δεκαετίας του ’30, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως « Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα » δεν είναι ένα έργο που απλώς μας αφορά αλλά στην ουσία του είναι ο κόσμος μέσα στον οποίο ζούμε και παλεύουμε.

Προπώληση εισιτηρίων :

House By Phaos, Σφακτηρίας 18 Καλαμάτα

Bookstore Κονταργύρη, Πλατεία 23ης Μαρτίου 8 Καλαμάτα

Τηλέφωνα κρατήσεων :  27210 94000 , 6986815416

Τιμές εισιτηρίων :

Ταμείο 12 €

Προπώληση 10 €

Μειωμένο (φοιτητές, άνεργοι, ΑΜΕΑ, γκρουπ 10 ατόμων) 8 €

 

Συντελεστές

Σκηνοθεσία : Μαρία Σκαφιδά

Φωτογραφία : Γιάννης Κόσσυβας , Κυριακή Δημοπούλου

Graphic design : Ακριβή Καλογεροπούλου

Βίντεο : Χρόνης Χρονόπουλος

Ήχος – Φωτισμοί : Αλέξανδρος Μπεκ

Σκηνικά – Κοστούμια : Αυτοσχέδια Σκηνή

Επιμέλεια μαλλιών – μακιγιάζ : Βάσω Σκαφιδά

Μουσική επιμέλεια : Μαρία Σκαφιδά

Ραδιοφωνικό spot : Bandapart recording studio

Οργάνωση Παραγωγής

Υπεύθυνη επικοινωνίας : Σοφία Δαμήλου

Δημόσιες σχέσεις : Ελένη Γιαννούλη, Βάσω Σκαφιδά

Υπεύθυνες φροντιστηρίου : Αγγελική Γεωργοπούλου, Ευγενία Μπουλγούρη, Έλενα Παζάρκα

Διανομή :

 Μπερνάρντα – Ελένη Γιαννούλη

Μαρία Χοσέφα – Γεωργία Κυριακοπούλου

Ανγκούστιας – Ευγενία Μπουλγούρη

Μαγδαλένα – Αγγελική Γεωργοπούλου

Αμέλια – Μαρτασώ Τσότρα

Μαρτύριο – Ελένη Αργυροπούλου

Αδέλα – Σοφία Δαμήλου

Πόνθια – Βάσω Σκαφιδά

Δούλα – Έλενα Παζάρκα

Πρώτη γυναίκα – Ιωάννα Γρηγοροπούλου

Δεύτερη γυναίκα – Ελένη Κατελάνου

Κορίτσι – Μυρτώ Διόλατζη

Χορηγοί

Οινομεσσηνιακή , Βιοδιάγνωση – Γεωργία Κυριακοπούλου, Luna Lounge, The Gold Oil , Κοντός Δημήτριος , My sweet , «ΕΛΜΑ» Καλλυντικά – Είδη κομμωτηρίου, Κάρδαμο, Δερμάτινο, Στο Κύμα, Βενζινάδικο Σώτηρας, Λωτός καφέ, Commodo έπιπλο , Περίθαλψη – Παναγιώτης Κατσιάρας , Μεζεδοπωλείο Το Καπηλειό , Deli , Ζαχαροπλαστείο «Μέλι γάλα» , Athanasiou group, Κρεοπωλείο Οδεμισιώτης Χρήστος , «Κεντρικόν» Μεζεδοπωλείον , Λιακάκης Αγροκουλτούρα , Bookstore Κονταργύρη, Άρτος Φ. Αθανασίου , Το σφολιατάκι , Social , Χρώματα Παρασκευόπουλου , Maison de la perfumerie , The Μeat shop , OlympiCook GrilL , Τυροκομείο «Ο Πολύφημος» , Συνεργείο αυτοκινήτων Χρόνης Χρονόπουλος .

Χορηγοί επικοινωνίας

Έμφασις 91.8 fm – Life fm 88 – EnterMessinia.gr – EnterMessinia TV , Ελευθερία εφημερίδα -eleutheriaonline.gr , Φωνή εφημερίδα-foninews.gr , Μεσόγειος τηλεόραση, Best media group, Pelopolitismos, MessiniaLive, KalamataIn, Κανάλι 1 Καλαμάτας, Kiss fm 89.0, Time fm 90.9,

Η Αυτοσχέδια Σκηνή ευχαριστεί επίσης τους: Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας, Παιδικά ενδύματα Piccolino, Μορφωτικός Σύλλογος Μεσσηνίας, αρτοποιείο Φραγγέας

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ από την Παράσταση 

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την βέλτιστη εμπειρία πλοήγησης του επισκέπτη. ΣυμφωνώΠερισσότερα