ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ: Ένα σχολείο ανοιχτό στην Ευρώπη της καινοτομίας, της επιχειρηματικότητας και της δημιουργικής έκφρασης
ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ τις δυνατότητες των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων κατάρτισης προσωπικού Erasmus+ (ΚΑ1), το Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας «Μαρία Κάλλας» υλοποιεί ένα ενδιαφέρον σχέδιο επιμόρφωσης εκπαιδευτικών στην Ευρώπη, με συμμετοχή εκπαιδευτικών του σχολείου σε επτά επιλεγμένα προγράμματα στην Ισπανία, Φινλανδία, Τσέχικη Δημοκρατία και τη Γαλλία. Το πρόγραμμα έχει ως τίτλο «Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας: Ένα σχολείο ανοιχτό στην Ευρώπη της καινοτομίας, της επιχειρηματικότητας και της δημιουργικής έκφρασης» και πραγματοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο της δράσης «Μαθησιακή Κινητικότητα προσωπικού σχολικής εκπαίδευσης».
Ο στόχος του προγράμματος ήταν διπλός: αφενός να αποκτηθούν γνώσεις που θα εμπλουτίσουν τη διδακτική διαδικασία στο Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας με σύγχρονες, καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας που αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες, προάγουν τη δημιουργική και κριτική σκέψη των μαθητών και αφετέρου να ενισχύσει το Ευρωπαϊκό προφίλ του σχολείου δημιουργώντας δίκτυα και συνεργασίες με σχολεία άλλων Ευρωπαϊκών χωρών. Με βάση αυτά τα κριτήρια, επιλέχθηκαν συνολικά επτά επιμορφωτικές δράσεις σε αξιόλογους οργανισμούς επιμόρφωσης διδακτικού προσωπικού στο εξωτερικό, 4 από τις οποίες υλοποιήθηκαν κατά το Σχολικό Έτος 2017-18 και στις οποίες συμμετείχαν αντίστοιχα 4 εκπαιδευτικοί του Μουσικού Σχολείου. Οι επιμορφωτικές αυτές δράσεις παρουσίασαν στους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς (που προέρχονταν από διάφορες χώρες της Ευρώπης) πλήθος καινοτόμων μαθητοκεντρικών διδακτικών πρακτικών και εργαλείων για ενίσχυση γλωσσικών δεξιοτήτων, δημιουργικότητας, κριτικής σκέψης, παραγωγής πρωτότυπων ιδεών καθώς και καλλιέργεια πνεύματος ομαδικότητας και αρμονικής συνεργασίας. Το κοινό στοιχείο και των 4 επιμορφωτικών σεμιναρίων ήταν η χρήση εργαλείων και μεθόδων για οικοδόμηση κλίματος αρμονικής συνεργασίας αλλά και δημιουργία συνθηκών που προάγουν τη δημιουργική σκέψη, την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία. Όλα αυτά τα εργαλεία αυτά, όχι μόνο προσθέτουν περισσότερα εφόδια στην παλέτα του εκπαιδευτικού, αλλά ενεργοποιούν εκπαιδευτικούς και παιδιά σε μια περισσότερο συμμετοχική, και περισσότερο διασκεδαστική, συνεργατική διδασκαλία. Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στις παραπάνω δράσεις παρουσίασαν τις εμπειρίες τους στα πλαίσια σχετικής ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Μουσικού Σχολείου Καλαμάτας την 19η Σεπτεμβρίου 2018.
ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ
Πιο συγκεκριμένα:
- Η καθηγήτρια Οικονομίας Νικολέττα Παναγιωτοπούλου συμμετείχε στο πρόγραμμα «Cultivating the Entrepreneurial mindset in Education» του οργανισμού Shipcon στη Βαρκελώνη. Στόχοι του προγράμματος ήταν να αντιληφθούν οι εκπαιδευτικοί την αναγκαιότητα του «επιχειρείν» σε μια Ευρώπη που εξελίσσεται και όπου οι αυριανοί πολίτες της θα κληθούν να είναι ευρηματικοί και τολμηροί προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της.
- Ο καθηγητής Αγγλικής Φιλολογίας και υποδιευθυντής του σχολείου Σπύρος Σπύρης συμμετείχε στο πρόγραμμα «Structured Educational Visit to Schools/Institutes & Training Seminars in Finland» του οργανισμού «English Matters» στο Ελσίνκι. Στόχος του προγράμματος ήταν η γνωριμία με το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας και με τις καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας που εφαρμόζουν οι Φινλανδοί εκπαιδευτικοί. Αυτό επετεύχθη μέσα από την παρακολούθηση διδασκαλίας σε σχολεία στο Ελσίνκι.
- Η καθηγήτρια πιάνου του σχολείου Αικατερίνη Τσίτσα, συμμετείχε στο πρόγραμμα επιμόρφωσης «Creative and Critical Mind» του οργανισμού idevelop στη Σεβίλλη. Το πρόγραμμα εστίαζε στην ανταλλαγή εμπειριών των συμμετεχόντων σε σχέση με τις βασικές θεωρίες κινήτρων, την εξοικείωσή τους με νέες εκπαιδευτικές τάσεις, την υιοθέτηση καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας, την εμβάθυνση στη σχέση Σχολείο-Οικογένεια-Κοινωνία και την κατανόηση εργαλείων και στρατηγικών για τη διατήρηση κινήτρων και εστίαση των μαθητών
- Ο καθηγητής Πληροφορικής Ηλίας Παπαδόπουλος συμμετείχε στο πρόγραμμα επιμόρφωσης «Parents and Teachers: Building Bridges» που πραγματοποιήθηκε επίσης από τον οργανισμό idevelop στη Σεβίλλη. Στόχοι του προγράμματος ήταν να αντιληφθούν οι εκπαιδευτικοί την αναγκαιότητα της οικοδόμησης σχέσεων αμοιβαίου σεβασμού και αλληλεγγύης με τους γονείς των μαθητών τους. Το πρόγραμμα εστίαζε στην ανάλυση των διαφορετικών τύπων γονέων και στους διαφορετικους τρόπους προσέγγισής τους. Έγινε αναφορά στη σημασία της κατηγορηματικής επικοινωνίας για αποφυγή συγκρούσεων. Πραγματοποιήθηκαν βιωματικά παιχνίδια ρόλων με σκοπό την άσκηση ενεργής ακρόασης και ενσυναίσθησης στην επικοινωνία.
ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ
Καταγράφοντας την εμπειρία τους από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα κατάρτισης, οι εκπαιδευτικοί που το υλοποίησαν σημειώνουν ως σημαντικότερες θετικές εμπειρίες:
-την απόκτηση νέων εξειδικευμένων γνώσεων που αναβαθμίζουν και εμπλουτίζουν ποικιλοτρόπως την εκπαιδευτική διαδικασία
-τη συνάντηση με εκπαιδευτικούς άλλων χωρών και την ανταλλαγή πληροφοριών και απόψεων για τα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης
-την ενημέρωση για ενδιαφέροντα δίκτυα, εκπαιδευτικά προγράμματα και ήδη δοκιμασμένες εφαρμογές
-τη ροή και τη διάδοση της εμπειρίας και της γνώσης
-τις πολιτισμικές ανταλλαγές και τη γνωριμία με την κουλτούρα άλλων χωρών της Ευρώπης
ΝΕΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Επόμενος στόχος είναι η πραγματοποίηση των τριών επιμορφωτικών προγραμμάτων «Innovative Approaches to Teaching», «Encouraging Creative Thinking» και «Immersion Courses in France» που έχουν προγραμματιστεί για το Σχολικό Έτος 2018-19.
Μετά την ολοκλήρωση και της τελευταίας επιμορφωτικής δράσης θα πραγματοποιηθεί ημερίδα με σκοπό την παρουσίαση τρόπων εφαρμογής των γνώσεων που αποκτήθηκαν στη σχολική κοινότητα σε μια ανοικτή ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί την επόμενη σχολική χρονιά στο Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας.