Η εκτροπή της κυκλοφορίας ήταν το μοιραίο λάθος στο Μάτι

Ένα από τα μοιραία λάθη που οδήγησαν στην εθνική τραγωδία στο Μάτι είναι η εκτροπή της κυκλοφορίας στη λεωφόρο Μαραθώνος, που είχε σαν αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν οι άνθρωποι εκεί και να μην μπορέσουν να γλιτώσουν από την πύρινη κόλαση. 

Όπως περιγράφει στην εφημερίδα «Καθημερινή» ο καθηγητής και πρώην πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης, Βασίλης Διγαλάκης, «όταν η πυρκαγιά “κατέβηκε” από τον Νέο Βουτζά και πέρασε τη λεωφόρο Μαραθώνος, η Ελληνικής Αστυνομία προέβη σε εκτροπή της κυκλοφορίας των οχημάτων που κινούνταν επί της συγκεκριμένης λεωφόρου. Αυτό συνέβη, σύμφωνα με τις μαρτυρίες, αλλά και με βάση την ανάρτηση της Ελληνικής Αστυνομίας σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης  (και την αναδημοσίευσή της από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας), κάποια στιγμή μετά τις 18:20 και πριν από τις 19:54. Η εκτροπή αυτή φαίνεται ότι είναι το μεγαλύτερο επιχειρησιακό λάθος. Όχι γιατί δεν έπρεπε να διακοπεί η κυκλοφορία των οχημάτων επί της λεωφόρου Μαραθώνος, από τη στιγμή που αυτή είχε παραδοθεί στις φλόγες. Αλλά γιατί, αντί να δοθεί εντολή στους οδηγούς να κάνουν αναστροφή και να απομακρυνθούν από την περιοχή, η οποία καιγόταν, κατηύθυναν τους διερχόμενους οδηγούς στο “μάτι του κυκλώνα”».

(Γράφημα με την εκτροπή της κυκλοφορίας στη λεωφόρο Μαραθώνος. πηγή: Καθημερινή)

Επίσης όπως τονίζει ο κ. Διγαλάκης τη στιγμή της φωτιάς δεν υπήρξε κανένας συντονισμός. 

Σύμφωνα με μαρτυρίες πολιτών, μεταξύ των οποίων και αυτή της πρώην γενικής γραμματέως του ΚΚΕ κ. Αλέκας Παπαρήγα, η εκτροπή των αυτοκινήτων γινόταν από δύο σημεία της λεωφόρου Μαραθώνος (σημεία 1 και 2 στο ανακοινωθέν της Ελληνικής Αστυνομίας, από το πρώτο και πλησιέστερο προς Αθήνα η εκτροπή γινόταν μέσω της οδού Φλέμινγκ) για όσους κινούνταν με κατεύθυνση προς τη Νέα Μάκρη και τον Μαραθώνα και μέσω της οδού Αγίας Μαρίνας (σημείο 3 στο ανακοινωθέν) για όσους κινούνταν με κατεύθυνση προς την Αθήνα. Καθώς οι οδηγοί απληροφόρητοι προσπαθούσαν να φτάσουν στον προορισμό τους, οδηγήθηκαν και από τις δύο αντίθετες κατευθύνσεις προς το Κόκκινο Λιμανάκι και το Μάτι.

«Αποτέλεσμα αυτής της κίνησης των οχημάτων ήταν να δημιουργηθεί κυκλοφοριακή συμφόρηση στους στενούς δρόμους της περιοχής και να ακινητοποιηθούν τα οχήματα, τη στιγμή που η πυρκαγιά μαινόταν. Μία ακόμα εκτροπή της κυκλοφορίας (4ο σημείο στο ανακοινωθέν) έγινε επί της οδού Ποσειδώνος, στην κατεύθυνση προς Μαραθώνα, στο Κόκκινο Λιμανάκι. Λίγο πριν από αυτό το σημείο, βρίσκεται η οδός Ειρήνης, όπου βρήκαν τον θάνατο 26 άτομα, προσπαθώντας να βρουν διέξοδο προς τη θάλασσα αφού εγκατέλειψαν τα αυτοκίνητά τους», αναφέρει ο κ. Διγαλάκης και καταλήγει:

«Το χάος που επικράτησε εκείνη τη στιγμή αποτυπώνεται και επιβεβαιώνεται και στις συγκλονιστικές φωτογραφίες με τα καμένα αυτοκίνητα: είχαν ακινητοποιηθεί κινούμενα και προς τις δύο κατευθύνσεις, κίνηση που εκ των πραγμάτων δεν μπορούσε να γίνει στους στενούς δρόμους της περιοχής. Το μοιραίο λάθος οφείλεται καθαρά σε παντελή έλλειψη συντονισμού. Στην αντιμετώπιση αυτής της καταστροφής εμπλέκονται η Πυροσβεστική Υπηρεσία, η Ελληνική Αστυνομία, οι δήμοι και η Περιφέρεια Αττικής. Η ευθύνη του συντονισμού όλων αυτών κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης του φυσικού φαινομένου ανήκει στην Πολιτική Προστασία, η οποία απέτυχε παταγωδώς να επιτελέσει το έργο της».

πηγή

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ