Θετική η πρώτη αποτίμηση του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Καλαμάτας που «πέρασε» στην ιστορία
Στην ιστορία… πέρασε την Κυριακή, το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, το οποίο χαρακτηρίζεται ως ένα από τα καλύτερα το θεσμού, με τον πρώτο απολογισμό, να «μιλά» από μόνος του. Ενενήντα δύο καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, 8 παραστάσεις sold out, 1 παγκόσμια πρεμιέρα, 44 εθελοντές, 80 σπουδαστές χορού στα σεμινάρια, 72 παιδιά στο ειδικό εργαστήρι χορού και 24 άτομα με αναπηρίες, μαζί με 24 συνοδούς τους, στο σεμινάριο χορού για ΑμεΑ, σε 9 μόνο ημέρες, οι οποίες είχαν κυριολεκτικά, τα πάντα… Φέτος, την καλλιτεχνική διεύθυνση, είχε για πρώτη φορά η Λίντα Καπετανέα, η οποία ένωσε τις μοναδικές τις χορευτικές… δυνάμεις με τον δήμαρχο Παναγιώτης Νίκα και το Διεθνές Κέντρο Χορού, που ανήκει στην Κοινωφελή Δημοτική Επιχείρηση «Φάρις» και διοργανώνει το Φεστιβάλ, για να παρουσιασθεί ένα εξαιρετικά πλούσιο και πολυποίκιλο πρόγραμμα 28 συνολικά εκδηλώσεων, με 11 ξένες ομάδες χορού –εκ των οποίων οι 7 παρουσίασαν, πρώτη φορά έργο τους στην Ελλάδα– 3 ελληνικές ομάδες σύγχρονου χορού, 8 υπαίθριες παραστάσεις στην κεντρική πλατεία, 3 σεμινάρια, 1 εργαστήρι χορού για παιδιά, 1 masterclass,1 έκθεση φωτογραφίας και 1 μουσική βραδιά.
Η πόλη της Καλαμάτας, από τις 13 Ιουλίου μέχρι και την αυλαία στις 22, κινήθηκε σε εορταστικούς ρυθμούς, ακολουθώντας τον παλμό του Φεστιβάλ, που αποτελεί την κορυφαία συνάντηση δημιουργών του σύγχρονου χορού στη χώρα μας. Καλλιτέχνες, κάτοικοι της Καλαμάτας, επισκέπτες, τουρίστες, σπουδαστές των σεμιναρίων, παιδιά, γονείς, ηλικιωμένοι, εθελοντές με τα μπλουζάκια του Φεστιβάλ, έδιναν καθημερινά ραντεβού στο δημοτικό στάδιο, την κεντρική πλατεία και από ‘κει στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας, στα τρία σημεία αναφοράς του φετινού Φεστιβάλ, το οποίο είχε και το δικό του λάβαρο, με το λογότυπο KDF (Kalamata Dance Festival), που σχεδίασε ο Mike Rafail. 20 ξένοι δημιουργοί, εκ των οποίων οι 10 εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σημαντικοί Έλληνες ερμηνευτές, μεγάλοι δάσκαλοι του χορού, παραστάσεις που συνδύασαν διαφορετικά είδη χορού και διαφορετικές τέχνες, σκιαγράφησαν το προφίλ του φετινού Φεστιβάλ, που φέτος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣΑΠΟ 11 ΧΩΡΕΣ ΠΟΥ… ΔΟΚΙΜΑΣΑΝ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
Οι ξένοι δημιουργοί που έδωσαν φέτος ραντεβού στην Καλαμάτα προέρχονταν από Γαλλία, Ηνωμένες Πολιτείες, Ισπανία, Βέλγιο, Μοζαμβίκη, Ελβετία, Σλοβακία, Ιταλία, Ισραήλ, Σουηδία και Ιρλανδία. Μεταξύ αυτών, πρωταγωνίστησαν ο Olivier de Sagazan, ο Josef Nadj που συμμετείχε με παράσταση αλλά και έκθεση φωτογραφίας, ο πρωτοπόρος Wim Vandekeybus με την ιστορική ομάδα Ultima Vez, η Svalbard Company, το δίδυμο των Αμερικανών Marquese Scott και Poppin John, που επίσης πρωτοεμφανίστηκαν στην Ελλάδα, η Compañia Sharon Fridman, που άνοιξε θεαματικά το Φεστιβάλ, οι Les Slovaks που σήμαναν την λήξη και πολλοί άλλοι.
Το φετινό Φεστιβάλ, ήταν αφιερωμένο στις άγνωστες και αμέτρητες δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος. Οι επισκέπτες κλήθηκαν να αναλογιστούν τις πραγματικές τους δυνάμεις εμπνεόμενοι από τα παραδείγματα χορευτών, δασκάλων, μεγάλων ερμηνευτών, ακροβατών, εικαστικών, μουσικών και ποιητών, που συνεχώς δοκιμάζουν τα όρια του ανθρώπινου σώματος, της κίνησης και της ύπαρξης.
Βασικό ζητούμενο της Λίντας Καπετανέα, φέτος, ήταν να εδραιωθεί ο διάλογος του χορού με όλες τις τέχνες, προωθώντας τον στοχασμό και την ενασχόληση με το ανθρώπινο σώμα και την κίνηση, σε όλα τα επίπεδα: πρακτικό, φιλοσοφικό, καλλιτεχνικό, εκπαιδευτικό. Στο πλαίσιο αυτό, το πρόγραμμα περιελάμβανε από γλυπτική και σύγχρονο τσίρκο μέχρι ζωγραφική και street dance, με έργα που συνδύασαν διαφορετικές μορφές τέχνης.
ΧΩΡΟΣ… ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ «ΒΑΡΟΣ» ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το φετινό Φεστιβάλ εγκαινιάστηκε «ανεπίσημα» από τα παιδιά. Το εξαήμερο εργαστήρι χορού «Η Χαμένη Κάλτσα» της Βιτόριας Κωτσάλου, που διήρκεσε από 6 μέχρι 10 Ιουλίου, γέμισε το Μέγαρο Χορού με παιδικές φωνές και χορευτικές φιγούρες. Παιδιά 4-16 ετών, με ή χωρίς χορευτική εμπειρία, χορογράφησαν ένα έργο, το οποίο παρουσιάστηκε στις 11 Ιουλίου ως εναρκτήρια δράση του φετινού Φεστιβάλ. Τα δύο εντατικά επαγγελματικά σεμινάρια χορού του Edivaldo Ernesto και του Peter Jasko και το masterclass των Marquese Scott και Poppin John, που διήρκεσαν από 13 μέχρι 21 Ιουλίου, κέρδισαν τις εντυπώσεις: 80 επαγγελματίες χορευτές αλλά και σπουδαστές με απλό ενδιαφέρον και εμπειρία στην κίνηση, δοκίμασαν επί 9 ημέρες τα όρια του σώματός τους, ξεπερνώντας την αυτολογοκρισία και τον αυτοπεριορισμό. Το πρόγραμμα Dancing My Way της Σοφίας ∆ρούμπαλη που πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο «Θόδωρος Αγγελόπουλος» από τις 16 μέχρι τις 20 Ιουλίου, επικεντρώθηκε στις θεραπευτικές και ενταξιακές ιδιότητες του χορού για άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ). Η Σοφία ∆ρούμπαλη σχεδίασε το πρόγραμμα με στόχο να εμπνεύσει, να εκπαιδεύσει και να δώσει τις πρώτες στέρεες βάσεις για τη δημιουργία ενός σύγχρονου χώρου για το χορό για ΑμεΑ στην ιδιαίτερη πατρίδα της, την Καλαμάτα, μέσα από την τρέχουσα διεθνή επιστημονική και θεραπευτική προσέγγιση που απαιτεί το πεδίο αυτό.
ΞΕΧΩΡΙΣΤΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΟ «ΑΙΜΑ»
Όσον αφορά στο πρόγραμμα των παραστάσεων, το πρώτο ραντεβού χορού είχε οριστεί καθημερινά στις 7 το απόγευμα, στην κεντρική πλατεία. Οι κάτοικοι της Καλαμάτας, οι επισκέπτες και οι χορευτές παρακολούθησαν 8 συνολικά παραστάσεις από: τον Akira Yoshida, τον Peter Jasko, τον Edivaldo Εrnesto με τον Ισπανό Luis García López, γνωστό και ως Fruta, την Αθανασία Κανελλοπούλου, την Liaidain Herriot, τον Tom Weksler, το δίδυμο Marquese Scott και Poppin John και το ζευγάρι Frédéri Vernier και Justine Berthillot. Οκτώ παραστάσεις, οκτώ διαφορετικές προσεγγίσεις στην έρευνα των ορίων του ανθρώπινου σώματος… Τα καλύτερα σχόλια, απέσπασαν επίσης, οι δύο Καλαματιανές χορεύτριες, η Ιωάννα Παρασκευοπούλου και η Μαρία Μπρέγιαννη, που χόρεψαν εκτός προγράμματος την Παρασκευή, στις 20 Ιουλίου, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως η παράσταση Noos των Frédéri Vernier και Justine Berthillot επαναλήφθηκε και την Κυριακή 22 Ιουλίου στην Costa Navarino.
Ως προς το κυρίως πρόγραμμα παραστάσεων στο Μέγαρο Χορού, το κοινό παρακολούθησε δύο παραστάσεις καθημερινά, μία στο Στούντιο και μία στην Κεντρική Σκηνή του Μεγάρου. Από τις συνολικά 14 παραστάσεις, οι 11 ήταν από ομάδες του εξωτερικού –εκ των οποίων οι 7 πρωτοεμφανίστηκαν στην Ελλάδα– και οι 3 από ελληνικές ομάδες.
Το πρόγραμμα, ξεκίνησε δυναμικά με τον Olivier de Sagazan και το εμβληματικό Transfiguration, μια παράσταση που έχει χαρακτηρίσει τον Olivier de Sagazan εδώ και 20 χρόνια, εκφράζοντας την αγωνιώδη προσπάθεια του καλλιτέχνη να δώσει ζωή στο δημιούργημά του, αλλάζοντας ταυτότητες επί σκηνής, μεταμορφούμενος σε ζωντανό έργο τέχνης. Τη σκυτάλη στην Κεντρική Σκηνή πήρε κατόπιν η Compañia Sharon Fridman με το Free Fall, μια αέρινη χορογραφία για έξι επαγγελματίες χορευτές και είκοσι ντόπιους ερασιτέχνες, με θέμα τα όρια της σταθερότητας και την πτώση, ως αφετηρία μιας απέραντης ποικιλίας κινήσεων.
Οι Cie Circocentrique, ο Alessandro Maida και ο Μaxime Pythoud με συνοδό στο πιάνο την Lea Petra, μας παρέσυραν με το Respire σε έναν ανεμοστρόβιλο ακροβατικής ποίησης μέσα από τον ρυθμό της αναπνοής και τη δεξιοτεχνική ευκινησία τους. Οι εκρηκτικοί Ultima Vez του Wim Vandekeybus με το Go Figure Out Yourself αναμετρήθηκαν με το κοινό επί σκηνής σε μια εμψυχωτική performance για την ανθρώπινη συνάντηση: οι 5 χορευτές μοιράστηκαν τη σκηνή με τους 200 θεατές καταλήγοντας να χορεύουν, να τραγουδούν και να συνυπάρχουν όλοι μαζί στον άβολο, για το κοινό, χώρο της σκηνής.
Ακολούθησαν η.. «εύθραυστη» Thi-Mai Nguyen με το σπαραχτικό solo της Etna, ο εκρηκτικός Edivaldo Ernesto, ένας από τους εισηγητές στα εργαστήρια του 24ου Φεστιβάλ, που με κάθε εκατοστό του κορμιού του και με κομψές «μικροκινήσεις» των δακτύλων παρουσίασε το Tears, ένα σόλο-στοχασμό πάνω στην ανθρώπινη ελευθερία και η παράσταση Cartoon του Anton Lachky, η οποία προσέφερε μια συναρπαστική εμπειρία για τα παιδιά και τους γονείς τους, που είχαν από νωρίς κατακλύσει την Κεντρική Σκηνή του Μεγάρου Χορού.
Ο χορογράφος, χορευτής και εικαστικός Josef Nadj και η κοντραμπασίστα Joëlle Léandre συγκίνησαν με το ποιητικό Penzum, μια σύνθεση χορογραφίας, μουσικής και σχεδίου με αυτοσχεδιασμό, σε αντίθεση με τους τέσσερις ανατρεπτικούς χορευτές των Svalbard Company που ξεσήκωσαν το κοινό με το All Genius All Idiot, μια προκλητική παράσταση γεμάτη χιούμορ, ενέργεια, ακροβατικά και στοιχεία τσίρκου.
Oι εξωπραγματικές χορευτικές ικανότητες των Αμερικανών Marquese Scott & Poppin John, δύο από τους σημαντικότερους χορευτές animation και poppin στον κόσμο, δημιούργησαν ουρές για αυτόγραφα έξω από την Κεντρική Σκηνή, ενώ το Φεστιβάλ έκλεισε με την «παιχνιδιάρικη» αλλά γεμάτη δύναμη και ευαισθησία χορογραφία Journey Home των Les Slovaks.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ Η ΕΚΘΕΣΗ
H συμμετοχή των τριών ελληνικών ομάδων στον Φεστιβάλ, η παράσταση της Κωνσταντίνας Ευθυμιάδου In case of Loss, μια συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Καλαμάτας που παρουσιάστηκε σε παγκόσμια πρεμιέρα, η παράσταση AΝΩΝΥΜΟ της Τζένης Αργυρίου, μια συμπαραγωγή με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και η παράσταση The Art of Dying των Χριστίνας Γουζέλη & Paul Blackman, μια συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, επίσης απέσπασε τα καλύτερα σχόλια.
Στο Φουαγιέ του Μεγάρου Χορού μπορούσε κανείς να δει καθημερινά την έκθεση φωτογραφίας Inhancutilitatem του Josef Nadj ανακαλύπτοντας μια ακόμη πλευρά του πολυσχιδούς αυτού καλλιτέχνη, ενώ την Πέμπτη 19 Ιουλίου οι εκρηκτικοί μουσικοί El Violin Latino και η τραγουδίστρια Yumarya, ξεσήκωσαν με τις latin jazz μελωδίες τους θεατές και χορευτές, παρασύροντας όλους στη σκηνή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την έναρξη του Φεστιβάλ στις 13 Ιουλίου, πραγματοποιήθηκαν τα αποκαλυπτήρια δύο καλλιτεχνικών δημιουργημάτων, στο φουαγιέ του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας. Το ένα είναι αφιερωμένο στο Ίδρυμα Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια και το άλλο στο Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου. Με τις δύο αυτές αναμνηστικές πλάκες, ο Δήμος Καλαμάτας αποδίδει τιμή προς τους συγκεκριμένους φορείς, δηλαδή προς τους μεγάλους χορηγούς του Φεστιβάλ Χορού, αλλά και όλων των μεγάλων πολιτιστικών εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται στην Καλαμάτα.
ΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΑΛΕΞΗ ΧΑΡΙΤΣΗ
Ιδιαίτερες, ήταν οι ευχαριστίες του Δήμου, στο υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, καθώς το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξή του.
ΜΕΓΑΣ ΧΟΡΗΓΟΣ
Ίδρυμα Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια
ΧΡΥΣΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ
Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου
Περιφέρεια Πελοποννήσου
Alpha Bank
ΧΟΡΗΓΟΙ
Γιώργος & Μαίρη Μαντζή
Aegean
Καύσιμα Δεληγιάννη
ΑΙΓΕΑΣ ΑΜΚΕ
ΜΟΡΕΑΣ
Επιμελητήριο Μεσσηνίας
ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ
Γαλλική Πρεσβεία / Γαλλικό Ινστιτούτο
Πρεσβεία Ισραήλ
Culture Ireland
Pharmagroup/Pharmaspot
Μανιατάκειον Ίδρυμα
Kouros Maritime Enterprises
ΑΓΑΝ Greek Tomato
Public
Ticket Services
American Eagle
Οινομεσσηνιακή
Nimapharm
Λωτός
Health plus
Παπαδημητρίου
Agrovim.
24ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
www.kalamatadancefestival.gr
OFFICIAL HASHTAGS:
#24kdf2018
#kalamatadancefestival
#kalamata