Ελεύθερη η πρόσβαση αποφοίτων λυκείου σε σχολές ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης
Ανατροπές στο λύκειο αλλά και στον τρόπο εισαγωγής σε ακαδημαϊκά ιδρύματα, που θα διαφοροποιήσουν τον εκπαιδευτικό χάρτη της χώρας περιλαμβάνει το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που βασίστηκε στην εισήγηση των επτά «σοφών» του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Αναλυτικότερα, καθιερώνονται το εθνικό απολυτήριο και η ελεύθερη πρόσβαση των αποφοίτων λυκείου σε μικρό αριθμό σχολών ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης. Ωστόσο, η βασική παράμετρος που θα εξακολουθεί να υπάρχει και στο νέο σύστημα είναι τα εξεταζόμενα μαθήματα, τα οποία θα παραμείνουν τέσσερα.
Σύμφωνα με το νέο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, προβλέπεται η αύξηση των διδακτικών ωρών (έξι ώρες ανά εβδομάδα) στα μαθήματα που θα εξετάζονται οι μαθητές για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Ακόμη, οι υποψήφιοι για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα εξετάζονται υποχρεωτικά σε τέσσερα μαθήματα, έχοντας παράλληλα τη δυνατότητα να εξεταστούν και σε ένα επιπλέον, προκειμένου να διεκδικήσουν μία θέση στις σχολές και ενός δεύτερου επιστημονικού πεδίου. Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα παραμείνουν όπως και στο ισχύον σύστημα, ανάλογα με την κατεύθυνση των υποψηφίων, δηλαδή Αρχαία Ελληνικά, Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά κ.λπ.
Την ίδια ώρα, κομβικό στοιχείο θεωρείται ο τρόπος με τον οποίο θα αποκτούν οι μαθητές της γ’ λυκείου το εθνικό απολυτήριο. Θα λαμβάνονται υπόψη οι επιδόσεις στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα -ή πέντε, αναλόγως με την επιλογή του μαθητή- σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από τις επιδόσεις στα ενδοσχολικά μαθήματα.
Τέλος, σε ό,τι έχει να κάνει με την εισαγωγή των αποφοίτων λυκείου μόνο με το απολυτήριο σε ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν περάσει το «φίλτρο» των εξετάσεων στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα.