Πτώση Mirage: Τα πιθανά αίτια της τραγωδίας – Μέχρι να καταλάβεις, έγινε το μοιραίο

O κύριος Γιώργος Γερούλης, πρωήν υποδιοικητής στη Σχολή Ικάρων μίλησε στην εκπομπή Live news με τον Νίκο Ευαγγελάτο για τα αίτια που μπορεί να οδήγησαν στο μοιραίο δυστύχημα με το Mirage 2000 -5 στη Σκύρο. . Ο κύριος Γερούλης έχει πτητική εμπειρία 2.500 ωρών σε μαχητικά ενώ μεταξύ άλλων έχει βιώσει της φρικτή εμπειρία της πτώσης με μαχητικό. Η εκτίμηση του σχετικά με τα αίτια του δυστυχήματος που στέρησε τη ζωή στον άτυχο Σμηναγό, Γιώργο Μπαλταδώρο είναι σημαντική γιατί φωτίζει πτυχές του συμβάντος που δεν έχουν ακόμα αποσαφηνιστεί.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι το 1984 ο κύριος Γερούλης είχε εγκαταλείψει με επιτυχία το μαχητικό στο οποίο επέβαινε. Όπως αποκάλυψε στο Νίκο Ευαγγελάτο η εγκατάλειψη αυτή είχε γίνει βράδυ στην περιοχή του Ιονίου. Συνεπώς η γνώμη του είναι πάρα πολύ σημαντική.

Ερωτηθείς για το τι μπορεί να οδήγησε στο δυστύχημα ο κύριος Γερούλης είπε:

“Καταρχάς θα ήθελα πριν μιλήσω να συλληπηθώ την οικογένεια και την Αεροπορία για το χαμό του ενός άξιου στελέχους και να πω συγκεκριμένα ότι η πτήση ενός μαχητικού αεροσκάφους στο Αιγαίο με συνθήκες Rediness είναι μια μετάπτωση από πολλές φάσεις. Ξεκινάς από μία απρογραμμάτιστη αποστολή, αντιμετωπίζεις αυτό που πρέπει να αντιμετωπίσεις με τον τρόπο που έχεις εκπαιδευτεί και στη συνέχεια μεταπίπτεις σε μια άλλη κατάσταση, ισορροπίας και ηρεμίας και προσπαθείς να προσγειωθείς, έχοντας αποκομίσει τα διάφορα από την πτήση που έχει προκύψει. Εδώ είχαμε μετάπτωση όχι μόνο από μία πτήση, από μία αποστολή σε μία φάση προσγείωσης, αλλά είχαμε να μεταπέσουμε σε διαδικασία πτήσεως δια οργάνου. Δηλαδή, όταν ο καιρός δεν καλύπτει τις προδιαγραφές στις οποίες προβλέπεται για να πετάς εξόψεως, τότε μεταπίπτεις σε πτήση δια οργάνου. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να χρησιμοποιήσεις τα όργανα του αεροσκάφους με τις διαδικασίες που προβλέπεται και την εκπαίδευση που έχεις ακολουθήσει, ώστε να προσγειωθείς ασφαλώς.”

Όπως σημειώθηκε στο Live news το ζευγάρι των Μιραζ βγήκε για να αναχαιτίσει τα τουρκικά μαχητικά αλλά όταν έφτασε στο σημείο της παραβίασης, τα τουρκικά μαχητικά είχαν ήδη φτάσει στην Τουρκία. Τα μιράζ στη συνέχεια πραγματοποιήσαν περίπου μία ώρα περιπολία πάνω από το Αιγαίο, από το Βορρά στο Νότο και από το Νότο στο Βορά. Όταν πια πήραν το δρόμο της επιστροφής, έγινε το μοιραίο.

Ο κύριο Γερούλης τόνισε ότι δεν γνωρίζουμε το λόγο για τον οποίον έφυγαν οι Τούρκοι, γεγονός το οποίο μπορεί να έχει μεγάλη σημασία. Όπως δήλωσε ο ίδιος: “Ενδεχομενως να αξιολόγησαν και αυτή τη δυσχερή κατάσταση στο κομμάτι το οπτικό και επειδή δεν μπορούσαν να κάνουν εμπλοκή έφυγαν. Όπως σημείωσε όσοι από εμάς γνωρίζουν τη Σκύρο και το Αιγαίο, ξέρουν όταν υπάρχει συνθήκη δυτικού νοτιοδυτικου ανέμου, οι συνθήκες υγρασίας που προκύπτουν από πολύ μεγάλη θερμοκρασία στην ξηρά και την υγρασία στη θάλασσα, τότε δημιουργείται ένα νέφος, βόρειο νέφος το οποίο είναι γνωστό και ως “σούπᔨ. Η “σούπα” φτάνει από την επιφάνειά έως και τα 3000 έως και 5000 πόδια μερικές φορές και είναι τοπικό. Το ξέρουμε και για αυτό το λόγο κάποιοι από μας γυρνάγαμε από το Νότο άλλα βέβαια εξαρτάται από τον καιρό…|

Ο Σμηναγός όπως τόνισε ο κύριος Γερούλης δεν μπήκε στο σύννεφο όπως γίνεται στην πολιτική αεροπορία που μπαίνουν μέσα. Και πρόσθεσε χαρακτηριστικά: “ Είναι μία άχνη που σε ξεγελάει, μια βλέπεις, μια δεν βλέπεις και ξαφνικά συνειδητοποιείς ότι έχεις μία κλίση και επειδή η ελλιπής ετοιμότητα αν θέλετε, λόγω άλλων ασκήσεων την περίοδο εκείνη του χειριστού δεν τον είχε σε πλήρη ετοιμότητα ενδεχομένως ώστε να πιστεύει απόλυτα στα όργανα, το οποίο είναι κάτι που θέλει συζήτηση αλλά, σε άλλη περίσταση, όχι σήμερα, και για αυτό παρασύρθηκε από το συναίσθημα και για αυτό προσπάθησε να διορθώσει τη στάση του αεροσκάφος. Ενδεχομένως να υπήρχε κλίση και για αυτό ακολούθησε το συναίσθημα. Ενδεχομένως, γιατί δεν είμαστε σίγουροι ότι έγινε αυτό υπάρχουν τρία σενάρια. Έτσι λόγω του χαμηλού ύψους και λόγω του μικρού χρονικού διαστήματος στο οποίο πρέπει να αντιδράσεις, μέχρι να καταλάβεις ότι δεν πας καλά, έγινε το μοιραίο…”

onalert

Φαίδων Καραϊωσηφίδης: O ανθρώπινος παράγοντας φαίνεται υπαίτιος για την πτώση του Mirage

Τις δικές του εκτιμήσεις δίνει ο πολύπειρος πραγματογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων Φαίδων Καραϊωσηφίδης  για τα αίτια της συντριβής του Mirage 2000-5 ανοιχτά της Σκύρου μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 και τον Νίκο Χατζηνικολάου.

«Δεν αποκλείουμε περίπτωση της αδρανοποίησης του χειριστή από κάποιο φυσικό πρόλημα που αντιμετώπισε καθώς δεν φαίνεται κάποια έκρηξη μέχρι στιγμής. Έχω την εντύπωση ότι ο χειριστής παρανόησε, δεν κατάλαβε τη θέση του και όταν προσπάθησε να αντιδράσει ήταν πλέον αργά» επισημαίνει μεταξύ άλλων ο πραγματογνώμονας. «Η πιθανότερη εκδοχή είναι μια αλληλουχία γεγονότων που δημιουργήθηκε από τον καιρό. Το vertigo είναι το τελευταίο στάδιο», αναφέρει.

πηγή

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ