Η εικόνα και τα προβλήματα του έργου της παράκαμψης του Πεταλιδίου
ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΟΔΟΣ ΡΙΖΟΜΥΛΟΣ – ΚΟΡΩΝΗ ΓΕΦΥΡΑ «ΤΖΑΝΝΕ» – ΕΞΟΔΟΣ ΚΑΛΑΜΑΚΙΟΥ
Η Μέλτη του έργου Ριζόμυλος – Κορώνη, που ξεκίνησε σχεδόν πριν από 20 χρόνια, πήρε έγκριση περιβαλλοντικών όρων την 1/4/2003.
Η μελέτη αφορά όλο το δρόμο, μήκους περίπου 29 χλμ, αλλά για την υλοποίησή της μοιράστηκε σε τρία τμήματα. Το 1ο έχει μήκος περίπου 7,5 χλμ, αφορά το Ριζόμυλος – Γέφυρα «Τζάννε» – Έξοδος Καλαμακίου (παράκαμψη Πεταλιδίου) και κατασκευάζεται. Το 2ο έχει μήκος περίπου 10 χλμ, από έξοδο Καλαμακίου – έξοδο «Νέας Κορώνης» και το 3ο έχει μήκος περίπου 11,5 χλμ, από έξοδο «Νέας Κορώνης» – Κορώνη. Τα δύο τελευταία τμήματα δεν είναι ώριμα για δημοπράτηση (με όλες τις απαραίτητες μελέτες) και φυσικά δεν έχουν εξευρεθεί οι απαραίτητοι πόροι.
Του ΝΙΚΟΥ ΠΑΤΣΑΡΙΝΟΥ
Επικεφαλής της παράταξης «Πελοπόννησος Πρώτα»
Το «Τζάννε» – «Καλαμάκι» που κατασκευάζεται και έχει προβλεφθεί η σύνδεσή του με τη νέα μελέτη του δρόμου Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη, με τα χαρακτηριστικά ότι το 43% του μήκους του αφορά βελτίωση της υφιστάμενης οδού ενώ το 57% νέα χάραξη και 2,5 χλμ παράπλευρων δρόμων, παρουσιάζει την παρακάτω κακή εικόνα:
Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
- Το έργο, προϋπολογισμού 23,4 εκ ευρώ, ξεκίνησε στις 15/11/2013 με έκπτωση 37,22% και, με αρχική προθεσμία 18 μηνών, έπρεπε να τελειώσει στις 15/5/2015! Μετά από απανωτές παρατάσεις, ενώ έχει ολοκληρωθεί περίπου το 45% του έργου (με απορρόφηση 35%), πρέπει να τελειώσει στις 30/6/2018!! Ο χρόνος υλοποίησής του μέχρι τώρα από 18 μήνες έχει φτάσει σε 55,5 μήνες (τριπλάσιος) και φυσικά δεν θα τελειώσει.
Οι καθυστερήσεις οφείλονται:
α) στα προβλήματα που συνάντησε η προβλεπόμενη χάραξη με τον αρχαιολογικό χώρο του Πεταλιδίου. Αν και από το 1997 είχε επισημανθεί από το αρμόδιο Υπουργείο Πολιτισμού η ανάγκη αλλαγής στη χάραξη και ξανά το 2008 επισημάνθηκαν τα ίδια κατά τη συμπλήρωση των περιβαλλοντικών όρων, δυστυχώς αγνοήθηκαν με αποτέλεσμα να ακολουθήσουν οι απανωτές καθυστερήσεις
β) δεν διασφαλίστηκαν και δεν υλοποιήθηκαν οι προβλεπόμενες απαλλοτριώσεις του έργου προτού αυτό ξεκινήσει. Έτσι προέκυψαν πάλι καθυστερήσεις ενώ το κόστος των απαλλοτριώσεων εκτινάχθηκε από το 1,5 εκ. ευρώ στα 7,5 εκ. ευρώ!
γ) δεν προβλέφθηκαν πριν την έναρξη του έργου και έγκαιρα η απομάκρυνση των υπαρχόντων δικτύων ΔΕΗ, ΟΤΕ με αποτέλεσμα αυτό να γίνεται κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου και να οδηγεί σε πρόσθετες καθυστερήσεις
δ) η αρχική μελέτη ήταν σημαντικά ελλιπής, μιας και απαιτήθηκαν νέες μελέτες χάραξης, αλλά και δεν περιλάμβανε αρκετά στοιχεία του έργου, όπως μεγάλα τεχνικά, κυκλικούς κόμβους ή κόμβους εισόδου-εξόδου, ποδηλατόδρομο και πεζοδρόμια, υπόδειξη χώρου προμήθειας αδρανών υλικών, το παραλιακό τοιχίο κ.ά. Έτσι φτάσαμε σε συμπληρωματική σύμβαση +46% κοντά στο επιτρεπόμενο όριο (όταν μέσα σε αυτή περιλαμβάνονται 563.000 ευρώ μόνο για μεταφορά υλικών!).
- Το έργο αυτό, που εντάχθηκε στο προηγούμενο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2007-2013, προφανώς λόγω των προβλημάτων μεταφέρθηκε στο νέο πρόγραμμα 2014-2020 με ό,τι σηματοδοτεί αυτό εις βάρος της δυνατότητας ένταξης νέων απαραίτητων έργων στο τρέχον πρόγραμμα.
- Εις βάρος της απόδοσης, της συντόμευσης και της ολοκλήρωσης του έργου είναι το γεγονός ότι επιβλέπεται όχι από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας αλλά από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας στην Τρίπολη!
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΡΓΟ-ΠΟΛΛΑ ΨΕΜΑΤΑ
Επιλέξαμε να αναφερθούμε αναλυτικά και με πραγματικά στοιχεία στο συγκεκριμένο έργο διότι θεωρούμε ότι:
- Είναι πολύ σημαντικό και καθοριστικό έργο για τη Μεσσηνία και υπάρχει ανάγκη σωστής ενημέρωσης.
- Υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις με συγκεκριμένες ευθύνες και έχουν ειπωθεί πολλές ανακρίβειες και ψέματα.
- Με τον τρόπο αυτό συμβάλλουμε στην ταχύτερη ολοκλήρωσή του και στην αποφυγή ίδιων λαθών σε άλλα ακόλουθα έργα.
- Είναι ανάγκη από τώρα να δρομολογηθεί η ολοκλήρωση των μελετών και η υλοποίηση των έργων για τα 2 εναπομείναντα τμήματα από την «Έξοδο Καλαμάκι» έως την Κορώνη.
ΑΝΙΚΑΝΗ ΚΑΙ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
Όπως και να ΄χει, διαπιστώνουμε για άλλη μια φορά ότι για τα σοβαρά μεγάλα έργα που διαχειρίζεται η Περιφέρεια, αποδεικνύεται ανίκανη και ανεπαρκής. Μαζί με το «δρόμο» που έχει ανοίξει για τη διεκδίκηση μεγάλων αποζημιώσεων από την πλευρά των αναδόχων των έργων, έχει μεγάλη ευθύνη για το «σύρσιμο» των έργων και τη μη ολοκλήρωσή τους.
Ελπίζουμε, έστω και τώρα, ότι οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις και προτάσεις που καταθέτουμε συνεχώς για την υλοποίηση των έργων στο Περιφερειακό Συμβούλιο και στην Οικονομική Επιτροπή θα εισακουστούν.