Τυποποιημένο πια το ελαιόλαδο στα καταστήματα με περιθώριο έξτρα χρέωσης των καταναλωτών!
ΗΠΙΕΣ ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ
Κάμφθηκαν τελικά, στην πλειονότητά τους, οι αντιδράσεις για την υποχρεωτική χρήση συσκευασμένου ελαιόλαδου στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, όπως προβλέπει η νέα αγορανομική διάταξη, στο πλαίσιο των κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙΕΠΠΥ), η οποία μάλιστα, τέθηκε σε ισχύ, πριν από μερικές ημέρες. Το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, από την Πρωτοχρονιά, ήρθε να βάλει τέλος στις φιάλες αμφιβόλου καθαριότητας και στους τενεκέδες με το χύμα λάδι, που σε πολλές περιπτώσεις, ήταν και αμφιβόλου ποιότητας, τοποθετώντας στο χρονοντούλαπο της… ιστορίας το γνωστό «λαδόξιδο» στα τραπέζια των εστιατορίων. Εδώ και λίγες ημέρες λοιπόν, απαγορεύεται η χρήση επαναχρησιμοποιούμενων φιαλών με ελαιόλαδο στον κλάδο της εστίασης, με τις συσκευασίες μιας χρήσης με επώνυμο προϊόν, να είναι πια, υποχρεωτικές.
ΗΠΙΕΣ ΠΙΑ ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑ ΜΕ ΤΟ «ΚΕΡΔΟΣ»
ΝΑ ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ …ΔΙΠΛΟ ΤΩΡΑ!
Στη Μεσσηνία ειδικά, υπάρχει η ιδιαιτερότητα που έχει να κάνει με τον πρωτογενή τομέα, ο οποίος στη συντριπτική του πλειοψηφία βασίζεται στο ελαιόλαδο, με όλους τους επαγγελματίες, να έχουν το δικό τους λάδι ή έστω πολύ εύκολη πρόσβαση στο καλό προϊόν, λόγω φίλων και συγγενών, με αποτέλεσμα οι αντιδράσεις, αρχικά τουλάχιστον, να είναι έντονες. Λιγότερο από έναν μήνα μετά, δεν έχουν προφανώς συμμορφωθεί όλοι, αλλά οι αντιδράσεις έχουν καταλαγιάσει, καθώς ο νέος νόμος, αφήνει αρκετά περιθώρια στους ιδιοκτήτες, που μπορεί να χρεώνουν το έξτρα τουλάχιστον, προϊόν. «Εδώ και λίγες ημέρες, πράγματι, μόνο τυποποιημένο ελαιόλαδο μπορεί να χρησιμοποιείται στην εστίαση, ακόμα και στις κουζίνες», δήλωσε ο πρόεδρος τους Συλλόγου Ιδιοκτητών Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος Μεσσηνίας, Ανδρέας Ζαγάκος, εξηγώντας λεπτομερώς στη «Φ», όσα εκ του νόμου πια, οφείλουν να τηρούν οι επαγγελματίες. «Πρέπει να υπάρχει πια τυποποιημένο το προϊόν, ακόμη και μέσα στις κουζίνες, το οποίο διατίθεται συνήθως σε συσκευασίες μέχρι και 5 λίτρα, ώστε να είναι προφανώς φορολογημένο, αλλά και με «ταυτότητα». Να ξέρουμε δηλαδή τι προϊόν είναι και από ποιον», ανέφερε ο κ. Ζαγάκος, σημειώνοντας παράλληλα πως τυποποιημένο, οφείλει να είναι φυσικά και το λάδι που τυχόν θα ζητήσει επιπλέον για το φαγητό του, ο πελάτης. «Οι συσκευασίες που συνήθως υπάρχουν σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι των 50 ml, σφραγισμένη φιάλη, μη επαναχρησιμοποιούμενη και μη επιστρεφόμενη», σημείωσε ο πρόεδρος των επαγγελματιών εστίασης, τονίζοντας πως οι ιδιοκτήτες, οφείλουν να βάζουν κανονικά τις ποσότητες ελαιόλαδου που πρέπει να έχει κάθε πιάτο, βάση των αγορανομικών διατάξεων και να δίνουν σφραγισμένο μπουκαλάκι 50ml αν ζητήσει επιπλέον ο πελάτης. Ο πρόεδρος των επαγγελματιών και μέλος της νέας διοίκησης του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, πριν αναλύσει τις εναλλακτικές επιλογές που έχουν στη διάθεσή τους να χρησιμοποιήσουν οι επαγγελματίες, έκανε ειδική αναφορά στα οφέλη του νομού, που αναμένεται να είναι διπλά. «Ειδικά στη Μεσσηνία, το κέρδος θα είναι διπλό, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό της πρωτογενούς της παραγωγής στηρίζεται στο σημαντικό αυτό προϊόν», δήλωσε ο Ανδρέας Ζαγάκος, σχολιάζοντας με τρόπο καυστικό, την κατάσταση γύρω από το χύμα λάδι.
ΤΟ ΧΥΜΑ ΚΑΙ ΔΙΠΛΟ ΚΕΡΔΟΣ ΣΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑ ΑΠΟ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗ
«Να θυμηθούμε πως το χύμα ελαιόλαδο, είναι αυτό που μας παίρνουν τσάμπα Ιταλοί σε βυτία και το πουλούν εκείνοι, στην παγκόσμια αγορά σαν έξτρα παρθένο δικό τους λάδι», τόνισε με νόημα και εστίασε και στην προσωπική αντιμετώπιση που έχει στο προϊόν, κάθε Μεσσήνιος. «Όλοι λένε ότι το καλύτερο λάδι του κόσμου, το έχει Ελλάδα, το καλύτερο λάδι της Ελλάδας, η Μεσσηνία, το καλύτερο της Μεσσηνίας, το χωριό μου και από αυτό, το καλύτερο, το έχει το χωράφι μου! Αυτό δεν είναι πάρα πολύ κακό, να έχουμε δηλαδή τη συγκεκριμένη πεποίθηση, αλλά πρέπει να το ψάχνουμε και λίγο, να αναλύουμε τα δεδομένα και να ξέρουμε πως έχουμε ένα προϊόν οργανοληπτικά και χημικά πιστοποιημένο», τόνισε ο κ. Ζαγάκος, ο οποίος σε δέυτερο χρόνο, χρησιμοποίησε και ένα προσωπικό παράδειγμα. «Κι εγώ παράγω ελαιόλαδο το οποίο πουλώ σε τυποποιητή και στη συνέχεια, μέσω αυτού, αγοράζω πάλι το λάδι μου σε μια ειδική τιμή, έχοντας τη δυνατατότητα να τυποποιήσω. Υπάρχουν λύσεις! Καταλαβαίνω ότι ο τενεκές δύσκολα θα φύγει από τη ζωή και την κουζίνα μας, τόσο στα σπίτια όσο και στα εστιατόρια, όμως πρέπει να σεβόμαστε το προϊόν! Ακόμη και οι αναγνώστες, που αυτή τη στιγμή διαβάζουν το ρεπορτάζ, αν αναλογιστούν που έχουν αυτόν το τενεκέ, θα θυμηθούν πως τον έχουν κάτω από το σιφόνι στο νεροχύτη, δίπλα από το roll και από το tide», περιέγραψε ανάγλυφα ο Ανδρέας Ζαγάκος, παρατηρώντας πως οι αρχικές αντιδράσεις, έχουν σχεδόν καθολικά, καμφθεί.
ΚΑΤΑΛΑΓΙΑΣΑΝ ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΠΟΛΛΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
«Υπήρχαν κάποιες σκέψεις και κάποιες αντιδράσεις, αλλά επειδή όλοι κατάλαβαν ότι είναι κυρίως μια κίνηση που διασφαλίζει το προϊόν, το οποίο ειδικά για ’μας στη Μεσσηνία είναι η περιουσία μας, αυτές κάμφθηκαν. Αυτή άλλωστε, είναι μια κίνηση που δίνει τη δυνατότητα σε ακόμη καλύτερη παροχή υπηρεσιών από το μεζεδοπωλείο, το εστιατόριο και όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ελαιόλαδο», δήλωσε ο πρόεδρος των Συλλόγου Ιδιοκτητών Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος, ο οποίος τόνισε πως όποιος επιθυμεί, έχει το δικαίωμα εκ του νόμου, να χρεώνει το έξτρα λάδι που μπορεί να ζητήσει ο πελάτης.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΧΡΕΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΞΤΡΑ ΜΠΟΥΚΑΛΑΚΙ
«Όταν διευκρινίστηκε ότι μπορεί να χρεώνεται και οι τελευταίες αντιδράσεις κάμφθηκαν, αφού αν το εξετάσει καλά κανείς, καταλαβαίνει πως μεταξύ άλλων αποτελεί «διαβατήριο» για την προβολή του προϊόντος, αφού αν κάποιος δεν το χρησιμοποιήσει όλο, μπορεί να το πάρει στο σπίτι του, με αποτέλεσμα να λειτουργεί και ως διαφήμιση», ανέφερε ο κ. Ζαγάκος, ο οποίος έκανε λόγο περισσότερο για επιλογή ποιότητας και ηθικής, από πλευράς επιχείρησης, παρά για νόμος. Σχολιάζοντας το ενδεχόμενο, κάποιος επαγγελματίας να αυξήσει την τιμή των πιάτων που σερβίρει λόγω της χρήσης τυποποιημένου, αντί χύμα ελαιολάδου, ο Ανδρέας Ζαγάκος, έκανε λόγο για αστείο έως γελοίο γεγονός, σημειώνοντας στον αντίποδα πως το μπουκαλάκι των 50ml, υπάρχει εκ του νόμου, το περιθώριο, να χρεωθεί μέχρι και 1 ευρώ. «Είναι επιλογή του καθενός τι θα πράξει. Όπως ο νόμος δίνει τη δυνατότητα να χρεώσουμε τη χαρτοπετσέτα ή το ψωμί, έτσι μπορεί να χρεώσει το τυποποιημένο λάδι, το οποίο μπορούν να κοστολογήσουν μέχρι 1 ευρώ. Το υπουργείο μάλιστα, κάνοντας την έρευνά του στα τυποποιητήρια, ξέρει ότι αυτό το προϊόν, θα χρεώνεται στα τυποποιητήρια, 60 με 75 λεπτά, γι’ αυτό και μας δίνει τη δυνατότητα, να το χρεώνουμε, ώστε να μην μας επιβαρύνει το κόστος του», ανέφερε ο πρόεδρος των επαγγελματιών, επισημαίνοντας πως προς το παρόν, κανείς δεν το χρεώνει. «Τουλάχιστον, δε χρεώνουν σίγουρα την υπερβολή καθώς αν υπάρξει υπερβολή, καταλαβαίνετε ότι το κόστος δεν μπορεί να το σηκώσει επιχείρηση», δήλωσε ο κ. Ζαγάκος, που σχολίασε μιλώντας στη «Φ» και τα των αναφορών Παπαδημητρίου και Κουρμούση, στην πρόσφατη εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Επιμελητήριο Μεσσηνίας.
ΔΥΣΚΟΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟ 2019
«Δυστυχώς, ακόμη, είμαστε στη φάση του να δίνουμε, όπως θα συμβαίνει και τα επόμενα πολλά χρόνια, καθώς τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Αυτό που κρατήσαμε από τη συνάντηση, ειδικά με τον κ. Κουρμούση, τον ειδικό γραμματέα Ιδιωτικού Χρέους, είναι η προτροπή του σε επιχειρήσεις και ιδιώτες να προβούμε όσοι μπορούμε στις ρυθμίσεις για τα πάσης φύσης χρέη, καθώς μετά το 2019 δεν θα υπάρχει καμία προστασία για κανέναν και για τίποτα. Μας το είπε ξεκάθαρα», δήλωσε ο πρόεδρος των επαγγελματιών εστίασης, εκφράζοντας την ελπίδα του, τα επόμενα χρόνια να υπάρξει πρόνοια και στήριξη, ώστε να μην έχουμε ανεργία και λουκέτα σε πολλές επιχειρήσεις.
Γεωργία Αναγνωστοπούλου