Συναγερμός στην Κρήτη για το πλοίο – βόμβα με τους 410 τόνους εκρηκτικών

«Το Λιμενικό Σώμα απασφάλισε μία κινητή βόμβα που θα είχε απρόβλεπτες συνέπειες για τους ανθρώπους και το θαλάσσιο περιβάλλον» τόνισε ο διευθυντής του Κλάδου Ασφάλειας και Αστυνόμευσης του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, υποναύαρχος Γιάννης Αργυρίου, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της υπόθεσης κατάσχεσης φορτηγού πλοίου στο Ηράκλειο Κρήτης, το οποίο μετέφερε εκρηκτικά από την Τουρκία με προορισμό τη Λιβύη.

Κλιμάκιο ειδικών αποστολών, μετά από συντονισμένη επιχείρηση, προχώρησε στη σύλληψη των μελών του πληρώματος του φορτηγού πλοίου «Andromeda» με σημαία Τανζανίας, που εντοπίστηκε στα ανοιχτά της θαλάσσιας περιοχής του Αγίου Νικολάου Κρήτης να μεταφέρει 29 εμπορευματοκιβώτια με εκρηκτικές ύλες, (πυροκροτητές, νιτρική αμμωνία και ειδικό τζελ που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή βομβών για τρομοκρατικές ενέργειες).

Το πλήρωμα, το οποίο αποτελείτο από οκτώ άτομα, (δύο Ουκρανούς, πέντε Ινδούς και έναν Αλβανό) κατά τη διάρκεια της προανάκρισης έπεσε σε αντιφάσεις, ενώ προέκυψε ότι ο πλοίαρχος έλαβε εντολή από τον ιδιοκτήτη του Andromeda να ματαβεί στο λιμάνι της Μισουράτας στη Λιβύη και όχι στο Τζιμπουτί, όπως ανέφεραν τα έγγραφα του πλοίου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι αν και εντοπίστηκε σχετική εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου, στις 18 Δεκεμβρίου, δεν εντοπίστηκαν ναυτιλιακοί χάρτες για τις περιοχές Τζιμπουτί και Ομάν, που είχαν δηλωθεί ως προορισμός του φορτίου.

Σημειώνεται, ότι από την Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχει κοινοτική Οδηγία που απαγορεύει τη μεταφορά και πώληση όπλων και εκρηκτικών υλικών στη Λιβύη, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή.

Το φορτίο του πλοίου κατασχέθηκε, ενώ το πλοίο, το οποίο οδηγήθηκε στο λιμάνι του Ηρακλείου, διαπιστώθηκε από την επιθεώρηση ότι φέρει 102 σοβαρές παρατηρήσεις και ελλείψεις σχετικά με την αξιοπλοϊα του, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του πληρώματος.

Το πλήρωμα του πλοίου αναμένεται να οδηγηθεί αύριο στην Εισαγγελία Πειραιά, από όπου αναμένεται να λάβει προθεσμία προκειμένου να απολογηθεί.

Το πλοίο, όπως και εκρηκτικές ύλες, κατασχέθηκαν.

Ως ιδιοκτήτης του πλοίου φέρεται η εταιρεία Andromeda shipping, πιθανόν Έλληνα πλοιοκτήτη. Επιπλέον, ερευνώνονται τα δρομολόγια που έκανε το συγκεκριμένο πλοίο το προηγούμενο χρονικό διάστημα, καθώς φαίνεται ότι είχε προσεγγίσει και λιμάνια της Κύπρου.

Το cretapost παρουσίασε ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας εταιρίας Coasters Maritime που φέρει την υπογραφή του κ. Θεόδωρου Ρέλλου, αρχιπλοίαρχου και διαχειριστή της εταιρείας.

Σε τηλεφωνική εποικοινωνία του με το cretapost, ο διαχειριστής της πλοιοκτήτριας εταιρίας επισήμανε τους κινδύνους που εγκυμονεί η παρουσία τόσο μεγάλης ποσότητας εκρηκτικών στο λιμάνι του Ηρακλείου, ένα λιμάνι όπως επισημαίνει ο ίδιος, κατ’ εξοχήν επιβατικό.

Πιο συγκεκριμένα ο κ. Ρέλλος τόνισε:

«Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Ηράκλειο 410.000 κιλά δυναμίτιδας, σε ένα λιμάνι επιβατικό που δεν έχει καν εμπειρία αποθηκών, πόσο μάλλον αποθηκών επικίνδυνων υλικών. Φοβάμαι ότι το ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ θα μείνει για πολύ καιρό εκεί, εφόσον η υπόθεση θα πάρει τον δρόμο της δικαιοσύνης, όπως όλα δείχνουν. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι αν γίνει κάποιο ατύχημα το μισό Ηράκλειο θα γίνει έρημος Σαχάρα. Θυμηθείτε την υπόθεση στο Μαρί της Κύπρου το 2011. Εκεί εξερράγησαν δύο κοντέινερ και το ωστικό κύμα έφτασε σε μια απόσταση 3 χιλιομέτρων. Πρέπει να ενημερωθεί και ο δήμαρχος Ηρακλείου για τον κίνδυνο».

Θα απαγγελθούν κατηγορίες

Μεταξύ άλλων ο κ. Ρέλλος σημείωσε μιλώντας στο cretapost.gr ότι το πλήρωμα του ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ, δύο Ουκρανοί, πέντε Ινδοί και ένας Αλβανός βρίσκονται υπό κράτηση στο Λιμεναρχείο Ηρακλείου. Όπως υπογραμμίζει, η τελευταία επικοινωνία που είχε ο ίδιος με τον καπετάνιο ήταν στη 1:30 τα ξημερώματα και ότι μέχρι στιγμής η κατηγορία που θα τους βαρύνει δεν έχει ακόμη διατυπωθεί. «Ακούγεται» επισημαίνει «ότι θα τους απαγγείλουν κατηγορίες για παράνομη παράδοση φορτίου στη Λιβύη. Εμείς ως εταιρία έχουμε ζητήσει επίσημη ενημέρωση από το Λιμεναρχείο Αγίου Νικολάου και μέχρι τώρα δεν έχουμε λάβει καμία απάντηση. Η υπόθεση παραμένει σκοτεινή. Ετοιμάζονται να απαγγείλουν κατηγορίες στους ναυτικούς που είναι επαγγελματίες, ενώ στην ουσία η εταιρεία έχει πέσει θύμα ναυταπάτης από τους Τούρκους ναυλωτές και φορτωτές».

Το χρονικό

Ο κ. Ρέλλος, αναφερόμενος στο χρονικό του ταξιδιού του πλοίου, υποστήριξε χαρακτηριστικά:

«Το πλοίο φόρτωσε στο λιμάνι του Ισκεντερούν στις 18 Νοεμβρίου, συνολικά 11 φορτηγά τρέιλερ υγραεριοφόρα και στις 23 Νοεμβρίου στη Μερσίνα 29 κοντέινερς εκρηκτικά για τέσσερεις παραλήπτες στην Αθιοπία. Στις 25 Νοεμβρίου το πλοίο ήταν στο Σουέζ έτοιμο να περάσει τη διώρυγα με κατεύθυνση Τζιμπουτί. Οι Τούρκοι ναυλωτές όμως δεν έδειχναν διατεθειμένοι να πληρώσουν ούτε εμάς ούτε για τη διέλευση από τη διώρυγα. Έπρεπε να καταβάλουν συνολικά 440.000 δολάρια εκ των οποίων τα 175.000 θα ήταν για τη διέλευση από το Σουέζ.

Εν ολιγοις η εταιρεία μας έπεσε θύμα ναυταπάτης. Έτσι, από τις 25 Νοεμβρίου έχουμε ένα καράβι που γυρίζει την ανατολική Μεσόγειο χωρίς να μπορεί να πάει πουθενά, λόγω του επικίνδυνου φορτίου του. Καμία χώρα δεν δέχεται την προσέγγιση του πλοίου. Κατ’ εξαίρεση πήγαμε στην Κύπρο, δύο φορές, Λεμεσό και Λάρνακα, αποβιβάσαμε έναν άρρωστο ναυτικό και κάναμε ανεφοδιασμό, χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Το πλοίο γύριζε γύρω – γύρω γιατί έπρεπε να βρει αγκυροβόλιο. Στις γιορτές μπορέσαμα να δέσουμε στη Σητεία.

Το πλοίο έμεινε πέντε μέρες εκεί και δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα. Στη συνέχεια το έφεραν στο Τελωνείο στο Ηράκλειο όπου οι αρχές το έκαναν ΄΄φύλλο και φτερό΄΄. Όπως αποδείχθηκε όλα ήταν νόμιμα, το φορτίο του, το πλήρωμά του, τα χαρτιά του, όλα. Το πλοίο λόγω του ελέγχου καταστράφηκε. Έβλεπα σε βίντεο πως ξεφόρτωναν τα κοντέινερ με τα εκρηκτικά χρησιμοποιώντας κάτι ΄΄λύκους΄΄ που σκάγανε κάτω…»

Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Ρέλλος διευκρίνισε ότι η πλοικτήτρια εταιρεία είναι πιστοποιημένη για τη μεταφορά επικίνδυνων φορτίων τέτοιου είδους. «Εμείς είμαστε πιστοποιημένοι γιατί αυτή τη δουλειά, την κάνουμε για χρόνια και λαμβάνουμε μέτρα ασφαλείας. Οι πελάτες μας είναι υπουργεία άμυνας, ορυχεία κ.λπ».

Η επίσημη ανακοίνωση του Λιμενικού

Μετά από αξιοποίηση πληροφοριών του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, την 06-01-2018 εντοπίστηκε από ναυαγοσωστικό σκάφος του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ., το Φ/Γ πλοίο “ANDROMEDA” σημαίας Τανζανίας, που έπλεε στη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Νικολάου Κρήτης, προκειμένου ελεγχθεί πλοίο και φορτίο από άνδρες Κλιμακίου Ειδικών Αποστολών του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. και του Τελωνείου Κρήτης.

Την 08-01-2018 κρίθηκε απαραίτητος ο ενδελεχής έλεγχος του φορτίου του εν λόγω πλοίου, το οποίο αποτελούταν από είκοσι εννέα (29) εμπορευματοκιβώτια και έντεκα (11) δεξαμενές υγραερίου. Για το λόγο αυτό, δόθηκε εντολή στον Πλοίαρχο του Φ/Γ “ANDROMEDA” να καταπλεύσει στον λιμένα Ηρακλείου Κρήτης, συνοδεία περιπολικού σκάφους Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ.

Επί του πλοίου επέβαινε οκταμελές πλήρωμα εκ των οποίων δύο (02) Ουκρανοί, πέντε (05) Ινδοί και ένας (01) Αλβανός υπήκοος και σύμφωνα με τα φορτωτικά έγγραφα του πλοίου, τα εμπορευματοκιβώτια είχαν φορτωθεί από τον λιμένα Mersin Τουρκίας με λιμένα εκφόρτωσης το Τζιμπουτί, ενώ οι δεξαμενές υγραερίου από τον λιμένα Ισκεντερούν Τουρκίας με λιμένα εκφόρτωσης το Ομάν.

Αφού εκφορτώθηκε το σύνολο του φορτίου, διενεργήθηκε έλεγχος από τον οποίο επιβεβαιώθηκε το περιεχόμενο των 29 εμπορευματοκιβωτίων (εκρηκτικές ύλες – πυροκροτητές και λοιπός εξοπλισμός αυτών), διασταυρούμενο με τα αναγραφόμενα στα δηλωτικά και συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου. Ομοίως επιβεβαιώθηκε ότι, οι 11 δεξαμενές υγραερίου ήταν κενές φορτίου.

Παράλληλα, την 09-01-2018 διενεργήθηκε στο πλοίο επιθεώρηση από το Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεωρήσεων Πλοίων Ηρακλείου και διαπιστώθηκαν συνολικά εκατόν δύο (102) σοβαρές παρατηρήσεις/ελλείψεις αναφορικά με την αξιοπλοΐα του, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος και του φορτίου.

Συναφώς γνωρίζεται ότι, κατά τη διάρκεια της διενεργηθείσας προανάκρισης προέκυψε ότι ο Πλοίαρχος του πλοίου έλαβε εντολή από τον ιδιοκτήτη αυτού να μεταβεί στον λιμένα Μισουράτας Λιβύης, προκειμένου εκφορτώσει και παραδώσει το σύνολο του φορτίου, περιοχή για την οποία σύμφωνα με το άρθρο 2, παρ. 1α σε συνδυασμό με την παρ. 4.1 του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού ΕΕ 2016/44, σχετικά με περιοριστικά μέτρα λόγω της κατάστασης στη Λιβύη και για την κατάργηση του Κανονισμού ΕΕ αριθ. 204/2011 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, απαγορεύεται η πώληση, προμήθεια, μεταβίβαση ή εξαγωγή, άμεσα ή έμμεσα, εξοπλισμού που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή.

Επιπροσθέτως, εντοπίστηκε σχετική ημερολογιακή εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου την 18-12-2017, ενώ επί του πλοίου δεν εντοπίστηκαν ναυτιλιακοί χάρτες για τις περιοχές Τζιμπουτί και Ομάν. Ως εκ τούτου το πλήρωμα του πλοίου, κατόπιν εντολής κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιά, συνελήφθη και πρόκειται να προσαχθεί ενώπιον της, για σοβαρές παραβάσεις άρθρων του Π.Κ.

Το συγκεκριμένο φορτίο καθώς και το εν λόγω πλοίο κατασχέθηκαν.

Για την υπόθεση ενημερώθηκε η αρμόδια Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, προκειμένου επιληφθεί για θέματα αρμοδιότητάς της.

πηγή

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ